©Bright

KwikFit blijft kapotte VanMoof-fietsen repareren: 'We worden platgebeld'

KwikFit blijft kapotte VanMoof-fietsen repareren: 'We worden platgebeld'

13-07-2023 14:04 Laatste update: 14-07-2023 21:00

Mensen met een defect aan hun VanMoof-fiets kunnen de komende tijd nog wel terecht bij KwikFit. Dat bedrijf wordt vandaag massaal gebeld door VanMoof-klanten, nu de e-bikefabrikant failliet dreigt te gaan. Bij KwikFit moeten mensen wel betalen voor een reparatie, ook al hebben ze nog garantie of een onderhoudscontract.

KIJK OOK: De val van VanMoof: hoe verder?

VanMoof werkt sinds kort samen met KwikFit, dat de e-bikes repareert op drie locaties, in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Het inplannen van een reparatie moest via de VanMoof-app, maar dat werkt niet meer. Nadat woensdagavond bleek dat VanMoof uitstel van betaling heeft gekregen, en failliet dreigt te gaan, loopt het storm bij KwikFit. "We worden platgebeld", vertelt Kwikfit-marketingdirecteur Arjan van der Meer. Hij zegt dat mensen later vandaag weer via de KwikFit-site een reparatie-afspraak voor hun VanMoof-fiets kunnen maken, maar ze moeten daar dan wel voor betalen.

"We hebben onze medewerkers opgeleid, we hebben de onderdelen en het gereedschap. We kunnen de VanMoof-fietsen maken, dus we sturen geen mensen weg", zegt Van der Meer. Hoe het ook afloopt met VanMoof, KwikFit wil mensen met een e-bike van het Amsterdamse merk blijven helpen. "We zijn ook druk bezig met hoe we aan meer onderdelen van de e-bikes kunnen komen, direct via de leveranciers."

Speciale onderdelen en gereedschap

VanMoof laat veel onderdelen zelf maken en voor reparaties is er speciaal gereedschap nodig. Daardoor kun je niet zomaar bij elke fietsenmaker terecht, maar alleen bij officiële gecertificeerde servicepartners. KwikFit is eind juni toegevoegd aan dat netwerk. 

De e-bikes van VanMoof worden geplaagd door allerlei technische problemen. De wachttijden voor reparaties liepen de afgelopen maanden al erg op. Inmiddels is VanMoof al twee weken gestopt met de verkoop van e-bikes.

Tientallen mensen die in juni hun e-bike of accessoire bij VanMoof hebben geannuleerd, wachten nog altijd op een terugbetaling.

Winkels gesloten

"We werken er hard aan om onze diensten voort te zetten en zullen zo snel mogelijk afzonderlijk contact opnemen met alle klanten met betrekking tot lopende leveringen of reparaties", zegt VanMoof in een verklaring. "Vanwege de recente ontwikkelingen hebben wij besloten om de brand stores tijdelijk te sluiten voor de veiligheid van onze collega's in de winkels." 

VanMoof leed de laatste jaren tientallen miljoenen euro's verlies, maar het bedrijf wist steeds het hoofd boven water te houden door nieuwe investeringsrondes. 

Lees meer over de problemen bij VanMoof.

Volg ons op sociale media voor meer updates.