VanMoof in de problemen: klanten niet terugbetaald na annuleren e-bike

©Bright

vanmoof e-bike geld terug annuleren cancel failliet
11 juli om 18:07
Laatste update: 12 juli om 20:51

VanMoof heeft een deel van zijn klanten de afgelopen weken niet terugbetaald nadat ze hun aankoop van een e-bike of accessoire hadden geannuleerd. Dat overkwam ook twintig van onze lezers. Het Amsterdamse bedrijf kampt met grote financiële problemen, een faillissement lijkt aanstaande.

UPDATE: VanMoof is bijna failliet: 'De situatie is onhoudbaar'

VanMoof blijkt al twee weken te zijn gestopt met het verkopen van e-bikes. De verkooppauze is volgens het bedrijf nodig 'om de productie en levering van bestaande bestellingen in te halen'. Inmiddels blijkt dat VanMoof failliet dreigt te gaan. Sommige klanten mailden ons dat zij na weken wachten nog steeds niet terugbetaald zijn voor hun geannuleerde VanMoof-fiets. Daarom plaatsten we een oproep op onze sociale media: hebben meer mensen daar last van?

Nu blijkt inderdaad dat meer mensen hun geld niet hebben teruggekregen van VanMoof. Twintig Bright-lezers zeggen inmiddels op verschillende momenten in juni hun bestelling te hebben geannuleerd, of hun fiets te hebben teruggestuurd. Geen van die mensen heeft tot nu toe een terugbetaling ontvangen.

Een lezer heeft zijn VanMoof-bestelling bijvoorbeeld op 11 juni geannuleerd. Nu, vier weken later, is het geld nog steeds niet teruggestort. Nog een lezer annuleerde de bestelling op 15 juni, een ander bracht een fiets met mankementen op 9 juni terug. Ook die mensen hebben geen terugbetaling gekregen.

Geen contact meer

Klanten klagen over een zeer trage afhandeling van klachten en situaties waarin het steeds fout gaat. Zo moeten klanten eerst langs een chatbot voordat zij de menselijke klantenservice te spreken krijgen. Of bij annulering worden alleen accessoires zoals het slot geannuleerd, in plaats van de hele fiets.

Onze lezers krijgen verschillende verhalen te horen. Zo is een lezer verteld dat de gehele financiële afdeling van VanMoof 'op vakantie' zou zijn, en dat de terugbetaling daarom op zich laat wachten. De meeste lezers zeggen de laatste dagen helemaal geen contact meer te kunnen krijgen met VanMoof.

Uitstel van betaling

De rechtbank in Amsterdam heeft VanMoof woensdag surseance van betaling verleend en twee bewindvoerders aangesteld. De bewindvoerders gaan de komende weken op zoek naar een oplossing. De rechtbank heeft een afkoelingsperiode van twee maanden bevolen. VanMoof onderzoekt ook een mogelijke overname door een ander bedrijf.

"We werken er hard aan om onze diensten voort te zetten en zullen zo snel mogelijk afzonderlijk contact opnemen met alle klanten met betrekking tot lopende leveringen of reparaties", zegt VanMoof woensdagavond in een verklaring. "Vanwege de recente ontwikkelingen hebben wij besloten om de brand stores tijdelijk te sluiten voor de veiligheid van onze collega's in de winkels."

Luister ook onze podcast over de e-bikes die we wél aanraden:

<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>