©VanMoof

VanMoof is failliet: dit zijn de gevolgen voor klanten

VanMoof is failliet: dit zijn de gevolgen voor klanten

18-07-2023 09:03 Laatste update: 25-07-2023 17:17

VanMoof is failliet verklaard. Wat zijn de gevolgen voor VanMoof-klanten? Wat gebeurt er met je garantie? En wat als je een VanMoof-fiets hebt besteld, maar nog niet hebt ontvangen? We beantwoorden de belangrijkste vragen, met hulp van twee experts.

VanMoof is failliet en de curatoren gaan nu onderzoeken of er nog een doorstart mogelijk is. Waar staan consumenten? Wat zijn de gevolgen voor jou als klant? Hieronder proberen we de pragende vragen te beantwoorden.   

Wat gebeurt er met je garantie?

"Als het bedrijf dat de garantie geeft failliet is, dan wordt het een ingewikkeld verhaal, want dan valt er niks meer aan garantie te halen", zegt expert Joyce Donat van de Consumentenbond. "Als het bedrijf ter ziele is, dan stopt de garantie. In het gunstigste geval neemt een andere partij alles over, inclusief de garantie-aanspraken, maar de kans is heel klein dat dat gebeurt", aldus Sanne Depmann, advocaat bij DAS.

De inschatting is dat er tientallen miljoenen euro's nodig zijn voor een doorstart. Als VanMoof na het faillissement wordt opgekocht, dan heeft de koper geen garantieverplichting meer: dat is dan een totaal ander bedrijf.

Je hebt een VanMoof-fiets zonder problemen

VanMoof-fietsen hebben veel speciaal gemaakte onderdelen, en kunnen alleen door specifiek uitgeruste fietsenmakers worden gerepareerd. Als de stroom onderdelen opdroogt, blijf je zitten met een nutteloze fiets. Als er geen doorstart komt, dan stopt uiteindelijk de ondersteuning op gebied van hardware en software. 

Je hebt een VanMoof-fiets die je wil laten repareren

Dat wordt momenteel lastig. Bij VanMoof zelf kan het niet meer. En de externe, gecertificeerde reparateurs krijgen geen onderdelen meer. Bij KwikFit zijn die VanMoof-onderdelen inmiddels op.

Formeel gezien heb je wel recht op garantie, maar in de praktijk kan je daar nu geen aanspraak op maken. "Het is niet voor de hand liggend dat een nieuwe eigenaar ook alle garantieplichten overneemt", aldus Donat van de Consumentenbond. 

Je VanMoof-fiets staat ter reparatie bij VanMoof

Die fiets is van jou en blijft van jou, zeggen Donat en Depmann. "Je moet wachten tot de curator de zaken verdeelt. Als je kan bewijzen dat het jouw fiets is, dan is die fiets gewoon van jou", aldus Donat. "Ook als je fiets momenteel bij VanMoof staat, blijf jij eigenaar van je fiets. Je moet dan je aankoopbon of reparatiebewijs laten zien om aan te tonen dat de fiets van jou is", zegt Depmann.

Update 25 juli: VanMoof-klanten kunnen hun e-bike die ze voor reparatie hadden weggebracht vanaf 27 juli ophalen. Klanten krijgen hiervoor een uitnodiging en moeten ervoor een afspraak maak. Het ophalen kan in eerste instantie tot 18 augustus, maar mogelijk wordt de periode nog verlengd. 

Je hebt een bestelling die nog geleverd moet worden

Dat wordt afwachten, maar het ziet er slecht uit. "VanMoof heeft eerst te maken met betalingen aan schuldeisers en dan sta je in de rij om je geld terug te krijgen, of alsnog je fiets als die mogelijkheid er nog is", aldus Donat. "Maar bij faillissementen heb je niet zoveel rechten waarbij je dingen kan opeisen. Eerst gaan de Belastingdienst, het UWV, de banken en schuldeisers voor, daarna pas de rest. Dan is het afwachten of er daarna nog geld over is."

"Als je iets hebt besteld, wat nog niet is geleverd, dan moet je de curator aanschrijven. Als de curator zegt dat hij de overeenkomsten gestand doet, zul je op redelijk termijn je fiets geleverd krijgen. Maar ik verwacht niet dat dat gebeurt. Dan zal je de curator om ontbinding van de overeenkomst moeten vragen en een terugbetaling moeten vorderen", zegt Depmann. Zoals gezegd, de kans is gering dat je dan je geld nog krijgt.

Wat gebeurt er met de VanMoof-app, die ook de sleutel tot je fiets is?

Het is goed mogelijk dat de app uiteindelijk uit de appwinkels verdwijnt. Concurrent Cowboy biedt een noodoplossing: de Bikey App. Daar kun je je unieke digitale sleutel voor je VanMoof-fiets in opslaan. De app is nu nog in bèta, en werkt alleen nog met de VanMoof S3/X3-modellen, aan ondersteuning voor nieuwere modellen wordt nog gewerkt. Toch kan het geen kwaad om je sleutel alvast veilig te stellen, mochten de servers van VanMoof offline gaan. Dat is voorlopig nog niet aan de orde, want VanMoof zegt de servers nog in de lucht te houden.

De Bikey-app voor de iPhone is te downloaden in de Apple App Store. Cowboy biedt de app voor Android aan als een APK-bestand.

Kan ik mijn VanMoof-fiets nog laten verzekeren?

"Dat denk ik wel, hoewel een verzekeraar de vrijheid heeft om je verzoek te weigeren. Je bent bij een nieuwe verzekeraar wel gebonden aan hun voorwaarden", zegt Depmann.

Wat als je met een creditcard hebt betaald voor je fiets?

"Er zijn creditcards waarbij alle aankopen die je doet standaard zijn beschermd met een aflevergarantie. Controleer dus de voorwaarden of dat bij jou zo is", aldus Depmann.

Kunnen klanten zich verenigen om alsnog hun recht te halen?

"Nee, dat is niet aan de orde", aldus Donat van de Consumentenbond. Ook hier geldt weer dat er bij een faillissement nog maar weinig te halen valt. Op is op, en de verwachting is dat er na betaling van alle schulden niks meer te halen zal zijn, individueel of verenigd. 

Lees ook: Wie kan VanMoof nog redden?

Volg ons ook op sociale media.