©Bright

e-bike elektrische fiets ebike gazelle stella sparta batavus vanmoof cortina

De grootste e-bike-merken van Nederland: VanMoof haalde de top 10 niet

24 juli om 21:38

Ondanks alle aandacht voor VanMoof de laatste jaren heeft het Amsterdamse bedrijf de top 10 van grootste e-bike-merken in Nederland niet gehaald. Die lijst wordt aangevoerd door Gazelle en bevat alleen fietsmerken die bij fietsenwinkels te koop zijn. Veruit de meeste Nederlanders kochten hun huidige e-bike in een fysieke winkel.

Van alle elektrische stadsfietsen in ons land is 19 procent een Gazelle. Op een afstandje zet Stella de achtervolging in: 13 procent is van dat merk. Daarna volgen Sparta (11 procent), Batavus (9 procent) en Giant (6 procent). De rest van de top 10 bestaat uit achtereenvolgens Cortina, Amslod, Koga, QWIC en Pegasus.

Dat blijkt uit het E-bike Monitor van onderzoeksbureau Multiscope. Dat bedrijf doet jaarlijks een representatief onderzoek naar het Nederlandse e-bike-gebruik, waaronder de vraag over het merk van de e-bike die mensen bezitten.

Waar staat VanMoof op de lijst van dit onderzoek? Achter de merken Trek, Flyer, RIH en Vogue op de vijftiende plaats. Met die positie is VanMoof overigens wel het grootste merk dat zijn e-bikes zelf alleen via internet aan consumenten verkoopt. De online-tak van de e-bikehandel is wel bezig met een opmars, dus de lijst met merken kan er over enkele jaren anders uitzien.

Dertigers en veertigers

Vier op de vijf e-bikes in Nederland vallen in de categorie 'elektrische stadsfiets'. Daarna volgt de categorie hybride fietsen. Een veel kleiner marktaandeel, tussen 1 en 2 procent, hebben elk van de andere soorten elektrische fietsen: speed pedelecs, elektrische bakfietsen, e-mountainbikes en elektrische vouwfietsen.

Het bezit van e-bikes is het grootst onder 50-plussers: bijna de helft van hen (46 procent) heeft een elektrische fiets. Maar het bezit onder de andere leeftijdsgroepen neemt snel toe. Van de 35- tot 49-jarigen heeft inmiddels 38 procent een elektrische stadsfiets. Bij de jongere groep zijn tweedehands e-bikes ook in trek: 34 procent van de e-bikes die 18 tot 34-jarigen afgelopen jaar kochten, was een tweedehands exemplaar. 

Volg ons op sociale media voor meer nieuws over e-bikes.