©Ampler

Topvrouw e-bike-merk hekelt acties gericht op VanMoof-klanten: 'Opportunistisch'

Topvrouw e-bike-merk hekelt acties gericht op VanMoof-klanten: 'Opportunistisch'

25-07-2023 17:09

Meerdere grote e-bike-merken spelen momenteel in op de ondergang van VanMoof door klanten van het failliete bedrijf kortingen en inruildeals aan te bieden. E-bike-fabrikant Ampler moet daar niets van hebben.

"De afgelopen week heb ik gezien hoe merken bijna dagelijks opduiken met snelle marketingtactieken om de aandacht te trekken van de VanMoofers", schrijft Tuuli Jevstignejev, marketinghoofd van Ampler. "Maar in plaats van ons marketing- en productteam de hele nacht wakker te houden om te werken aan een opportunistische marketingboodschap, concentreren we ons op waar Ampler echt om draait."

Ampler, in 2016 opgericht in de Estse hoofdstad Tallinn, produceert lichte e-bikes, met namen als Curt, Stout en Stellar. De elektrische fietsen worden in een fabriek Estland in elkaar gezet. Het bedrijf verkocht tot nu toe meer dan 23.000 e-bikes. Daarmee is het een stuk kleiner dan concurrenten als VanMoof (190.000 fietsen) en Cowboy (55.000). "Ampler heeft ook nooit de ambitie gehad om voor het snelle hypergroeipad te gaan", stelt Jevstignejev. "Je moet in staat zijn om de fietsen te onderhouden. Als je te snel te groot wordt, dan is dat heel vaak niet meer het geval."

'Ondergang VanMoof niet vieren'

De Ampler-topvrouw wil VanMoof een hart onder de riem steken. "Ik heb de esthetiek van VanMoof altijd bewonderd en ik vind dat niemand van ons hun ondergang zou moeten vieren. Het maakt niet uit of het een directe concurrent is of niet. Ze hebben fantastisch werk geleverd door de categorie e-bikes op te bouwen."

VanMoof-fietsen hebben speciale onderdelen, waardoor je ze niet bij een normale fietsenmaker kan laten repareren, alleen bij VanMoof zelf of bij gecertificeerde partners. Jevstignejev pleit voor het standaardiseren van e-bikes, zodat gebruikers altijd aan onderdelen kunnen komen om hun eigen fiets te repareren. "Onze grootste uitdaging is om klanttevredenheid en productkwaliteit te behouden. Dat kunnen we doen door e-bikes te standaardiseren, zodat mensen de fietsen zelf kunnen onderhouden of hem naar een gewone fietsenwinkel kunnen brengen."

Langer met je e-bike doen

Je zou van stuur of pedalen moeten kunnen wisselen als je niet tevreden bent met de exemplaren die er standaard op zitten, vindt Jevstignejev. "En je zou moeten kunnen blijven fietsen als je batterij leeg is."

Ze roept haar branchegenoten op om 'hun verantwoordelijkheid te nemen', zodat e-bikes zo lang mogelijk meegaan. "We hoeven niet jaarlijks een nieuwe glanzende gadget te lanceren om de concurrentie voor te blijven. We moeten ons concentreren op het verbeteren van onze producten en zorgen voor onze aftermarket." 

Intussen is het Britse bedrijf Boost bezig met het ontwikkelen van een oplossing die de elektronica in VanMoof-fietsen helemaal moet vervangen, zodat de fietsen in de toekomst kunnen blijven rijden. Dat vervangende systeem wordt pas doorontwikkeld, zodra duidelijk is wat er met VanMoof gebeurt. Er zouden partijen geïnteresseerd zijn in een mogelijke doorstart

Lees meer nieuws over VanMoof.

Volg ons op social media voor meer updates.