©Unsplash

'Tesla overdreef actieradius bewust en wimpelt klachten met speciaal team af'

'Tesla overdreef actieradius bewust en wimpelt klachten met speciaal team af'

27-07-2023 15:48

Tesla zou zeker bij zijn eerste elektrische auto's bewust de actieradius hebben overdreven om chauffeurs een goed gevoel te geven. Nog steeds schiet dat rijbereik regelmatig tekort. Zo vaak dat een speciaal Tesla-team de klachten erover moet afwimpelen.

Tesla zou voor zijn eerste twee auto's, de Roadster en de eerste Model S, bewust een aangepast algoritme hebben gemaakt. Op aandringen van topman Elon Musk zou dat algoritme tien jaar geleden een te rooskleurig beeld hebben gegeven van de actieradius, zegt een ingewijde tegen Reuters.

Dat rooskleurige bereik zou vooral getoond worden bij een volle accu. Als de lading onder de 50 procent kwam, zou een iets realistischer beeld worden getoond. Reuters weet niet zeker of dat algoritme nu nog steeds wordt toegepast in Tesla's. Wel is bekend dat het bedrijf in zowel de VS als Korea al op de vingers is getikt vanwege het adverteren met een onrealistisch hoog bereik.

Tesla overdrijft waar de rest onderschat

Het analysebedrijf Recurrent durft op basis van data van ruim 8000 Tesla's wel te claimen dat het beloofde bereik nog steeds niet realistisch is. Het gaat dan vooral om de standaard bereikmeter die hoe dan ook loopt, ook zonder geplande route.

De cijfers op die meter houden geen rekening met de buitentemperatuur, terwijl die van grote invloed is op het bereik. Dan moet de batterij op temperatuur worden gehouden, wat extra energie kost en dus in bereik scheelt. Ook gebruik van de verwarming of airco in de auto zelf kost extra energie, waar in de prognose geen rekening mee wordt gehouden.

De temperatuur wordt wel in acht genomen als gebruikers een route plannen, maar ook dan zou de software van Tesla het bereik te hoog inschatten, zegt de topman van Recurrent. Die overschatting zou bij concurrerende merken als Ford, Chevrolet en Hyundai nauwelijks voorkomen – de Hyundai Kona onderschat zijn eigen bereik juist eerder.

Speciaal 'afleidingsteam'

Dat tegenvallende bereik is ook bij Tesla-rijders opgevallen. Die kennen de beloofde actieradius uit de advertenties, en zien het beloofde bereik aan het begin van de rit. Vervolgens lijkt het metertje sneller dan verwacht leeg te lopen. Dan wordt Tesla gebeld voor een reparatie, maar daar zou het bedrijf helemaal geen zin in hebben.

Vorig jaar zou daarom in Las Vegas een speciaal 'Afleidingsteam' zijn opgericht. De taak: zoveel mogelijk service-afspraken rond rijbereik annuleren. Gebruikers krijgen dan bijvoorbeeld te horen dat hun batterij op afstand is uitgelezen en prima is bevonden. Het afwimpelen van zulke klachten zou Tesla zo'n 1000 dollar per geannuleerde afspraak schelen. Het team zou elke annulering vieren door op een gong te slaan.

Maar de officiële metingen dan?

Maar er zijn toch gewoon onafhankelijke instanties die het bereik van elektrische auto's meten? De EPA-schaal bijvoorbeeld, van het Environmental Protection Agency van de VS. "Ze zijn erg goed geworden in het misbruiken van de regels en het maximaliseren van bepaalde punten om in hun voordeel te laten werken bij EPA-tests", zegt Jonathan Elfalan van Amerikaanse autotest-site Edmunds.com. Die praktijk kan "een verkeerd beeld geven van wat hun klanten met hun voertuigen zullen ervaren."

Hier in Europa kijken we echter vooral naar de WLTP-score, die hogere eisen stelt bij het onderzoeken van het bereik van elektrische auto's en waarbij meer omstandigheden worden getest. Auto's van Tesla scoren over het algemeen hoger bij die Amerikaanse EPA-test, dan bij de WLTP-test. Evengoed hebben zeker de Long Range-modellen van Tesla over het algemeen een grotere actieradius dan auto's van concurrenten.

Luister ook onze podcast: