©Pixar

Deze Pixar-technologie is volgens Apple dé toekomst van AR en VR

Deze Pixar-technologie is volgens Apple dé toekomst van AR en VR

04-08-2023 13:34 Laatste update: 13:42

Als brillen zoals de Apple Vision Pro een succes willen worden, dan is er veel 3D-content nodig. Dat vraagt om één standaard, vindt Apple. Rond technologie van Pixar heeft Apple nu een alliantie gevormd, samen met toonaangevende bedrijven, zoals Adobe, Autodesk en Nvidia.

3D-objecten en 3D-scènes zijn niks nieuws. De meeste animatiefilms worden met die techniek gemaakt, maar ook games en natuurlijk VR-ervaringen. Alleen zijn bijna al die 3D-zaken nogal gesloten ontwikkeld. Je kan bijvoorbeeld niet met een paar drukken op de knop de 3D-wereld van een Pixar-film geschikt maken om in virtual reality doorheen te lopen – ook al klinkt het in theorie zo simpel.

Apple wil toch naar een situatie waarin al die 3D-zaken veel beter uitwisselbaar zijn, en daarom is de iPhone-maker een alliantie gestart met Pixar, Adobe, Autodesk en Nvidia. Samen zetten de vijf bedrijven hun gewicht achter OpenUSD, een technologie voor 3D-scènes. USD staat voor Universal Scene Description: een soort bestandsformaat voor 3D-scènes dat vervolgens door allerlei verschillende software begrepen, geopend en aangepast kan worden.

Hoge verwachtingen

Een 3D-scène gaat namelijk door veel handen: modelleren, belichten, inschaduwen, renderen en meer. Zulke artiesten gebruiken allemaal weer andere software, met andere zogenoemde 'scene descriptions': grote databestanden met alle informatie over zo'n 3D-scène, zoals de belichting bijvoorbeeld.

Pixar heeft intern al een oplossing voor die uitwisselbaarheid van die 3D-informatie over scènes: het eigen bestandsformaat USD. Dat wordt nu dus opengesteld, en door de andere bedrijven geschikt gemaakt voor gebruik met hun software en hardware. Pixar spreekt van "de eerste opensourcesoftware die op robuuste en schaalbare wijze 3d-scènes kan uitwisselen", zowel voor animatiefilms als voor metaverse-achtige toepassingen.

Mogelijk dé standaard

Zo'n standaard is niet nieuw, maar de brede ondersteuning vanuit deze grote bedrijven kan een standaard de standaard maken. Apple ondersteunt al sinds 2018 een vorm van USD, USDZ, voor AR-toepassingen in iMessage en Safari. Autodesk Maya is geschikt voor USD, Adobe Substance 3D en Nvidia Omniverse.

Nvidia omschreef USD eerder al als het HTML van de metaverse. Een gedeeld, open fundament dus, waarop men alsnog allerlei eigen toepassingen kan bouwen.

Het zet in ieder geval de deur open voor een snellere vertaling van allerlei 3D-toepassingen voor de Apple Vision Pro, als de bril volgend jaar verschijnt. Of deze standaard dan inderdaad de standaard wordt moet nog blijken, maar de marktleiders scharen zich niet zomaar achter één bestandsformaat.

Erwin probeerde de Vision Pro al: bekijk zijn video.

Luister ook onze podcast: