©Pexels

Deze app herinnert je eraan om in contact te blijven met dierbaren

Deze app herinnert je eraan om in contact te blijven met dierbaren

15-08-2023 20:47 Laatste update: 16-08-2023 00:15

Hoewel het door sociale media makkelijker dan ooit is om te praten met vrienden en familie, gebeurt het wel vaker dat je soms maandenlang niets hoort van je dierbaren. De nieuwe app Catchup herinnert je eraan om regelmatig eens een berichtje te sturen naar die tante of neef waar je al sinds Kerstmis niets tegen hebt gezegd.

Catchup werd deze week gelanceerd voor iOS-gebruikers. In de app kan je kiezen met welke personen je in contact wilt blijven en hoe vaak. Nadat je hebt gesproken, tik je naast de naam van de persoon op ‘Check In’ om de timer te vernieuwen. Ook herinnert de app je aan verjaardagen, zodat je niet langer afhankelijk bent van Facebook.

Met de gratis versie van de app kan je slechts twee contactpersonen aanduiden. Voor de volledige ervaring betaal je eenmalig acht dollar. Behalve een ongelimiteerde hoeveelheid contacten, krijg je dan ook meldingen en kan je zelfs een widget toevoegen aan je scherm. 

'Deze mensen zijn belangrijk voor me'

De app werd ontwikkeld door Chris Lee, een product designer uit New York. Volgens Lee, die met TechCrunch sprak, raakte hij geïnspireerd toen hij besefte dat hij sommige dierbaren al jaren niet had gesproken. “Het was niet dat ik ze niet waardeerde - deze mensen zijn belangrijk voor me - maar ik realiseerde me dat ik van nature niet onthoud om contact te houden”, aldus Lee.

In juli lanceerde hij de betaversie van de app. Al snel bleek dat Lee bij veel mensen een gevoelige snaar had geraakt. Zo’n 2.000 mensen die de eerste versie van de app hadden gebruikt, gaven positieve feedback aan de ontwikkelaar. Volgens Lee heeft Catchup ook zijn eigen leven beter gemaakt. 

Met de app hoopt de Amerikaan om te verwezenlijken waar sociale media oorspronkelijk voor werd ontwikkeld: mensen verbinden. Hoewel er meer dan genoeg manieren zijn om te communiceren, hebben bestaande apps er echter niet voor gezorgd dat mensen dat “met diepgang doen”, zegt hij. Met Catchup moet daar nu verandering in komen.