Apple als perfecte koper van Disney? Dit zijn de voors en tegens

©Unsplash

disney plus apple tv espn overname streaming televisie film serie star wars
18 augustus om 18:34

Disney zou overwegen een deel van zijn merken of studio's te verkopen. Zelfs een volledige verkoop zou niet uitgesloten zijn. Apple wordt genoemd als de ideale kandidaat – en het is één van de weinige bedrijven die het kan betalen. Slaat dat gerucht ergens op?

Disney staat er op de beurs redelijk slecht voor. Het bedrijf heeft de laagste aandelenkoers sinds 2014, na een piek in 2021. Die piek had het bedrijf onder meer te danken aan een vliegende start van Disney+, maar inmiddels is de wind gedraaid. Het blijkt moeilijk om de groei vast te houden, en dus gaan de prijzen omhoog.

De waardering van de dure Marvel- en Star Wars-series op Disney+ is ondertussen ook niet al te best. Daardoor heeft Disney-topman Bob Iger al aangekondigd dat de frequentie van nieuwe series omlaag gaat. Ook dat is weer een balanceer-act: bij een dalend aanbod nieuwe series, zullen abonnees sneller opzeggen.

En dan kampt Disney ook nog eens met de groeiende concurrentie op de streamingmarkt, waar het ook actief is met series van zijn dochterbedrijven Hulu en FX, in Nederland aangeboden onder de vlag Star op Disney+. Tel daar sportzender ESPN bij op en Disney heeft te maken met een groot en duur pakket streaming-mogelijkheden, waaraan naar de Disney-standaarden te weinig wordt verdiend.

Verkopen aan Apple dan maar?

Disney-topman Iger heeft al laten doorschemeren dat een verkoop van meerdere van de streaming-onderdelen van Disney tot de mogelijkheden behoort. In de wandelgangen van Hollywood wordt al druk gespeculeerd, en Iger zelf zegt geen harde 'nee' op de suggestie van een verkoop aan Apple.

Maar slaat zo'n verkoop wel ergens op? Laten we een aantal voors en tegens op een rij zetten.

Voor: Apple en Disney zijn aan elkaar verwant

Apple en Disney zijn allebei unieke bedrijven uit Californië, met een enorme culturele impact, herkenbare merken en een vrij gesloten bedrijfscultuur. De bedrijven werken ook al vrij nauw samen: bij de onthulling van de Apple Vision Pro eerder dit jaar, kwam Disney-topman Iger vertellen over de dingen die Disney met de bril wil gaan doen.

Beide bedrijven hebben kwaliteit bovendien hoog in het vaandel. De prijzen van iPhones zijn hoog, de prijzen van Disney-pretparken ook. En beide bedrijven houden vast aan die hoge prijs, om een hoge kwaliteit te blijven bieden. Zowel Apple als Disney bieden in hun velden het hoogst haalbare.

Die nadruk op kwaliteit zal Disney aanspreken: een bedrijf als Disney verkoop je niet als oud ijzer aan de hoogste bieder, maar wil je doorgeven aan iemand die het begrijpt.

Voor: Apple kan het betalen

Disney heeft een marktwaarde van een kleine 160 miljard dollar, en vaak ligt een verkoopprijs van zo'n bedrijf boven de marktwaarde. Maar weinig bedrijven zullen zo'n bedrag bij elkaar kunnen krijgen. Apple wel, met een marktwaarde van tussen de 2,5 en 3 biljoen dollar.

Tegen: Apple is meer gefocust dan Disney

Apple doet meer dan ooit tevoren, en richt zich met Apple TV+ deels op dezelfde markt als Disney. Toch doet Disney het op een veel grotere schaal dan Apple, en met een heel ander doel. Disney maakt films, series en tv-programma's, maar vergeet de lucratieve pretparken niet. En alle merchandise van het bedrijf, speelgoed, de cruiselijnen, stripboeken, een eigen bouwbedrijf, theaterproducties, muziek: de lijst is immens.

Apple heeft wat overlap met Disney, maar er zijn meer verschillen dan overeenkomsten. Apple richt zich toch vooral op de ontwikkeling van hardware en software. In een hele duidelijke, nauwe hiërarchie bovendien, waarbij ceo Tim Cook en enkele adjudanten duidelijk aan het roer staan. Apple doet geen veelheid aan dingen, maar beperkt zich behoorlijk, ook vergeleken met concurrenten als Amazon, Google, Meta en Microsoft.

Tegen: Apple doet nooit zulke grote aankopen

Die nauwe bedrijfscultuur van Apple wordt onderstreept door de overnames die het bedrijf tot nu toe deed. Elke paar weken wordt er wel een bedrijf door Apple overgenomen, maar het gaat bijna altijd om kleine bedrijfjes. Die worden ingelijfd en doorontwikkeld, onder de vlag van Apple. Het grootste bedrijf dat Apple ooit kocht was Beats, voor 3 miljard dollar. De muziekdienst werd omgedoopt tot Apple Music, de audio-tak van Beats is behouden.

Die strategie van klein kopen en zelf groot maken zou haaks staan op het overnemen van Disney, een gigantisch bedrijf dat vooral actief is op vlakken waar Apple helemaal geen ervaring mee heeft.

Tegen: het is vragen om slepende zaken

Een eventuele overname van Disney levert gegarandeerd een heleboel gedoe op. Toezichthouders zullen in de rij staan om de gevolgen te onderzoeken. De relatief veel kleinere overname van Activision Blizzard door Microsoft is ruim anderhalf jaar na de aankondiging nog steeds niet rond.

Een overname van Disney door Apple zou ongeëvenaard zijn, en onder een enorm vergrootglas komen te liggen. Politici zullen zeggen: 'Als zelfs dit mag, waar ligt dan de grens?' De vraag is of Apple zin heeft in zo'n openlijke strijd, waarbij het gedwongen zal worden om zich in de boeken te laten kijken.

Speculeren: wat dan?

Als Disney inderdaad van een deel van zijn streaming-onderdelen af wil, is Apple een hele aardige kandidaat. Een groot deel van de dingen op Disney+ passen bij Apple en zelfs ESPN sluit aan bij de groeiende sport-ambities van de iPhone-maker.

Maar het is zeer de vraag of Disney inderdaad zijn hele bedrijf te koop wil zetten. Het zou een stuk aannemelijker zijn voor Disney om wat meer terug te gaan naar zijn kern: iconische bioscoopfilms en het uitbaten van zijn pretparken. Het zou bijvoorbeeld denkbaar zijn om Disney+ te verkopen aan Apple, met daarbij een soort speciale licentie op de films en series die Disney maakt. Een unieke, nauwe samenwerking – maar geen fusie.

Disney bestaat dit jaar bovendien 100 jaar. Een pionierend, eigenwijs bedrijf dat een volledig moeras drooglegde om er een fantasieland te kunnen bouwen. Een bedrijf dat robots ontwikkelt, niet omdat ze handig zijn maar om zijn publiek te verwonderen. Zou dat bedrijf - nota bene in zijn jubileumjaar - ineens besluiten om de handdoek in de ring te gooien? Wij hopen eigenlijk van niet.

Lees ook: iPhone 15 wordt een mooie upgrade - hier kijken we het meest naar uit