Goed nieuws: Apple draait bij en steunt nu het recht op reparatie
Apple was lang tegenstander van een Amerikaans wetsvoorstel rond het recht op reparatie van apparaten. Nu is Apple bijgedraaid en steunt het de wet juist. Dat is ook goed nieuws voor ons in Europa.
Apple was jarenlang tegenstander van een wettelijk afgedwongen recht op reparatie. De afgelopen jaren draaide de iPhone-maker al wat bij, door zowel in de VS als in de EU de reparatie van Apple-producten mogelijk te maken voor externe reparateurs en consumenten zelf – in Nederland zijn de reparatie-kits van Apple overigens nog niet beschikbaar. Nu verrast Apple door zijn nadrukkelijke steun uit te spreken voor een wet voor recht op reparatie in zijn thuisstaat Californië, zag iFixit.
De wet stelt dat bedrijven aan consumenten en onafhankelijke reparateurs alle benodigde gereedschappen, handleidingen en onderdelen beschikbaar moeten stellen die nodig zijn voor reparatie van elektronica en apparaten. "We maken onze producten om lang mee te gaan en als ze ooit gerepareerd moeten worden, hebben Apple-klanten een groeiend aanbod van kwalitatief hoogstaande reparatie-opties", zegt een woordvoerder van Apple tegen The Verge.
Van tegenstander naar voorstander
De ommekeer van Apple is zo opvallend omdat het bedrijf in 2019 nog actief lobbyde tegen de wetgeving, meldden destijds zowel Motherboard als The Verge. Apple zette in het verleden altijd op een gecontroleerd reparatie-programma, waarbij onderdelen en gereedschap alleen beschikbaar werden gesteld aan gecertificeerde reparateurs.
In het verleden was het ook veel moeilijker om Apple-apparaten te repareren dan nu het geval is. Reparatiesite iFixit geeft veel apparaten een score op basis van hoe makkelijk die te repareren zijn. Apple-apparaten scoorden altijd vrij slecht, omdat ze bijvoorbeeld speciale schroeven gebruiken, veel lijm en veel speciaal gereedschap nodig hebben.
Zelf repareren blijft uitdagend
De afgelopen jaren stijgt de score van Apple echter steeds wat verder. Zo scoort de iPhone 14 een 7 uit 10, opvallend hoog voor een moderne premium smartphone. Ter vergelijking: de Samsung Galaxy S22 scoort slechts een 3. MacBooks blijven echter lastig te repareren, maar ook daar lijkt beweging in te zitten. Apple biedt voor in ieder geval de nieuwste MacBook Air-modellen ook een reparatiekit aan, in landen waar die beschikbaar zijn.
Volgens geruchten zou de iPhone 15 Pro ook weer wat makkelijker te repareren zijn. Toch zal zo'n operatie voor de meeste consumenten nog te ingewikkeld zijn, met risico op andere beschadigingen. De kosten van een reparatie blijven grotendeels in de onderdelen zitten. Prijzen verschillen daardoor weinig tussen reparateurs, maar voor de consument is het ook al winst dat er meer keuze is tussen reparateurs.
Klanten profiteren
Waarom Apple nu bijdraait over repareren wordt niet gezegd. Natuurlijk straalt de kritiek op de slechte repareerbaarheid af op Apple, dus is het verstandig om dat te verbeteren. Verder brengt de verkoop van vervangingsonderdelen ook gewoon geld op. Bovendien maakte Apple zich voorheen zorgen dat reparaties niet goed zouden worden uitgevoerd, waarschijnlijk omdat de apparaten zo lastig te repareren waren. Nu dat is verbeterd, valt dat bezwaar steeds verder weg.
Daarmee is de steun van Apple voor deze Amerikaanse wet ook goed nieuws voor ons. Apple zal er nu nog meer belang aan hechten om zijn apparaten goed repareerbaar te maken, en daar profiteren klanten wereldwijd van.