Nieuw reparatiebeleid Apple

Apple is overstag: consument mag zelf iPhone of Mac repareren

Apple gaat repareren iPhones en Macs makkelijker maken
17 november 2021 om 14:00
Laatste update: 18 november 2021 om 08:43

Apple gaat het gebruikers makkelijker maken om hun iPhones en Macs zelf te repareren. Vanaf volgend jaar krijgen klanten toegang tot de officiële onderdelen, gereedschappen en handleidingen. Daarmee maakt Apple een grote ommezwaai in het reparatiebeleid.

Apple krijgt al jaren kritiek dat het te moeilijk is om bijvoorbeeld de iPhone te laten repareren door een winkel om de hoek, of om de reparatie zelf uit te voeren. Dat gaat vanaf volgend jaar veranderen, maakte Apple vanmiddag bekend. Klanten die zelf iets willen repareren kunnen dan bijvoorbeeld een schermpje of een batterij bij Apple kopen en krijgen dan de juiste handleidingen en gereedschappen erbij geleverd. 

Het gaat om de onderdelen en tools die momenteel beschikbaar zijn voor enkele duizenden door Apple erkende serviceproviders en onafhankelijke reparatiebedrijven. Voor het eerst maakt Apple die ook voor consumenten zelf beschikbaar.

Scherm of camera vervangen

In eerste instantie richt het nieuwe Self Service Repair-programma zich op de meest gebruikte onderdelen van de iPhone, zoals het scherm, de camera's en de batterij. Opties voor meer geavanceerde reparaties zullen later in 2022 beschikbaar zijn, zegt het bedrijf. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Self Service Repair is volgens Apple bedoeld voor 'mensen met de kennis en ervaring om elektronische apparaten te repareren'. "Voor de overgrote meerderheid van de klanten is het bezoeken van een professionele serviceprovider de veiligste en meest betrouwbare manier om een ​​reparatie uit te voeren", zegt het bedrijf.

Eerst voor iPhone 12 en 13

Apple biedt volgend jaar uiteindelijk ruim 200 onderdelen aan voor reparaties van de iPhone 12 en de iPhone 13. Daarna volgen onderdelen voor de MacBooks en iMacs met de eigen M1-chips van Apple.

Begin 2022 is eerst de VS aan de beurt, andere landen volgen in de loop van volgend jaar. "Onze klanten hebben zo nog meer keuze als er een reparatie nodig is", verklaart Jeff Williams, Chief Operating Officer van Apple.

Het bedrijf zal onder andere voor het eerst de reparatiehandleidingen openbaar maken. Na de reparatie krijgen klanten die hun vervangen onderdeel inleveren voor recycling een tegoed op hun aankoop.

Kritiek

De afgelopen jaren was er regelmatig kritiek op het reparatiebeleid van Apple, omdat het bedrijf reparaties door externe partijen te moeilijk zou hebben gemaakt. Reparaties die buiten de garantie van Apple lopen, maar wel door Apple worden uitgevoerd, waren ook vaak prijzig. 

Sinds 2019 geeft Apple ruim 2800 onafhankelijke reparatiebedrijven wereldwijd toegang tot de originele onderdelen en tools. Ook zijn er ruim 5000 erkende serviceproviders.

Onlangs kreeg Apple veel kritiek omdat de Face ID-gezichtsscanner in de iPhone 13 niet meer werkt als onafhankelijke reparateurs het scherm vervangen. Alleen Apple zelf en gecertificeerde reparateurs hadden de middelen om Face ID weer te activeren na een schermvervanging. Apple draait dit terug en belooft een update uit te brengen waardoor een speciale controlechip voor Face ID niet meer hoeft te worden overgezet. 

Joe Biden

De ommezwaai van Apple volgt nadat de Amerikaanse president Joe Biden in een decreet in juli stelde dat grote techbedrijven hun restricties op reparaties door derden moeten laten varen.  

Ook Apple-oprichter Steve Wozniak sprak zijn steun uit voor de 'Right to Repair'-beweging, die strijdt voor het vrijgeven van middelen en informatie om apparaten mee te repareren.  

Wat zit er in draadloze oordoppen?