©Unsplash/Sony

Zo maakt Sony de microfoons van wereldsterren: 'Met de hand, robot kan dit niet'

Zo maakt Sony de microfoons van wereldsterren: 'Met de hand, robot kan dit niet'

25-08-2023 14:59

Sony heeft in Japan een fabriek die het helemaal anders doet. Geen massaproductie, maar ambachtelijke, handgemaakte microfoons van ruim 10.000 euro – en nadrukkelijk ruimte voor personeel met een beperking.

Gadgets komen met tienduizenden tot honderdduizenden exemplaren per dag uit enorme fabrieken, waar de omstandigheden lang niet altijd goed zijn. Dat beeld kennen we, en dat geldt ook voor de meeste apparaten die we gebruiken. Sony laat zien dat het ook anders kan, in een boeiende reportage van Bloomberg.

In de fabriek van Sony Taiyo werden vroeger aan de lopende band Walkmans gemaakt. Nu is het een microfoonfabriek, waar professionele microfoons worden gemaakt. Dat gebeurt niet aan de lopende band, maar op een ambachtelijke manier. Elke medewerker heeft een eigen werkplek, die persoonlijk is ingericht.

Elke medewerker maakt zelf de microfoon, stap voor stap. Van de handmatige assemblage tot het testen en verpakken van de apparatuur.

Medewerkers met een beperking

Die werkwijze is ten eerste prettiger voor medewerkers, die kunnen pauzeren wanneer zij willen. Bovendien biedt het ruimte voor personeel met een beperking, iets waar in Japan nog een groter stigma op rust dan in het westen.

Bij Sony Taiyo heeft 60 procent van de medewerkers een beperking, toch kunnen ze in de kleine fabriek volledig aan de slag. Veel personeel werkt al decennia in de fabriek, en groeiden uit tot een soort meesters in hun ambacht – nu geven zij de fijne kneepjes door.

'Robots kunnen dit niet'

De werkwijze van Sony Taiyo is bovendien noodzakelijk om de hoge kwaliteit te behalen. "Elk klein onderdeel heeft kleine afwijkingen in textuur, kleur en gewicht en moet met de hand worden aangepast. Robots kunnen mijn baan niet overnemen", aldus Eiko Higuchi, die C-38B-microfoons maakt.

Die C-38B van zo'n 2000 euro verscheen voor het eerst in 1965, en artiesten zoeken nog steeds naar hetzelfde karakteristieke geluid. Of de C-800G, een microfoon van ruim 10.000 euro die wordt gebruikt door artiesten van Paul McCartney tot Rihanna, van Drake tot Sting en van Dr. Dre tot Justin Bieber.

Lucratieve niche

Zeker in de pop en hiphop is het specifieke geluid van de C-800G populair. De microfoon is zo gevoelig dat hij elke nuance en ademhaling oppikt, en zo het menselijke aspect bewaart. Veel artiesten zouden de microfoon in elke professionele studio verwachten.

De lucratieve niche van professionele elektronica trekt steeds meer de aandacht van Sony. Het bedrijf is ook actief in de jaarlijkse race op gebied van smartphones, tv's en andere gadgets, maar bij sommige apparaten ligt het tempo anders - als de veeleisende klant daar om vraagt.

De tofste gadgets van 2023, tot nu toe