©Cybertruck Owners Club

Tesla vermomt de Cybertruck als een Toyota om gênante foutjes te verbergen

Tesla vermomt de Cybertruck als een Toyota om gênante foutjes te verbergen

28-08-2023 12:04

'Een Cybertruck? Nee hoor, ik ben een Toyota.' Tesla test zijn elektrische pickup-truck Cybertruck op de openbare weg en probeert de opvallende wagen tevergeefs op allerlei manieren te vermommen.

In de autoindustrie is het gangbaar om auto's in de praktijk te testen met een vermomd uiterlijk. Zo krijg je een beter inzicht in de werkelijke prestaties van de auto, zonder dat wij alle details al zien – mogelijk moet er nog wat veranderen. Tesla test zijn langverwachte Cybertruck nu eindelijk ook op de weg, en probeert de hoekige wagen op allerlei manieren te vermommen, tevergeefs. Bij de nieuwste poging is de Cybertruck voorzien van een wrap van de Toyota Tundra. Klein probleempje: de Tundra is net als de Cybertruck een pick-up, maar niet met een enorm driehoekig dak. De Cybertruck is dus alsnog vrij goed herkenbaar onder zijn vermomming.

Kritiek op ontwerp van concurrenten

Eerder werd de Cybertruck ook al gespot met een andere sticker-vermomming: die van de Ford F-150, één van de populairste pick-up trucks in de VS. De vermomming is geestig, aangezien Elon Musk het belegen uiterlijk van pick-ups al vaker belachelijk heeft gemaakt. "Als iemand een truck wil die eruit ziet zoals trucks er al 20, 30 of 40 jaar uitzien, dan is dit niks voor hen", zei Musk bij de onthulling van de Cybertruck bijna vier jaar geleden.

De auto is echter ook gespot met meer traditionele camouflage-stickers, in verschillende ontwerpen. Het is sowieso opvallend dat de Cybertruck vermomd wordt getest, want de meeste andere auto's van Tesla werden zonder camouflage getest. Mogelijk maakt Tesla zich zorgen over de afwerking en kwaliteit van de Cybertruck.

Musk baalt van de bouwkwaliteit

In een uitgelekte interne mail zei Musk al dat hij niet blij is met de huidige bouwkwaliteit van de Cybertruck. Op eerdere foto's van de Cybertruck was al te zien dat de naden tussen de verschillende panelen behoorlijk van formaat wisselen. Dat hoort niet, en volgens Musk moet dat veel beter kunnen.

Voor ons in Europa maakt het allemaal weinig uit: de eerste Cybertruck komt hier niet op de markt. Twee jaar geleden zei Musk al dat zijn bedrijf werkt aan een kleinere Cybertruck, gericht op Europa. Eerder zei een TÜV-expert al dat de Cybertruck te onveilig is voor de Europese weg, met veel te harde onderdelen en te weinig bescherming voor zowel passagiers als omstanders.

Lees meer nieuws over Tesla.