Slechts 4 procent van de mensen met een benzineauto wil elektrisch gaan rijden

©Unsplash

elektrische auto elektrisch rijden benzine benzineprijs
5 september om 17:44

Er worden steeds meer elektrische auto's verkocht, maar veruit de meeste Nederlanders die nu een benzineauto hebben overwegen nog geen volledig elektrische auto.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van AutoTrack en Gaspedaal.nl onder tweeduizend benzinerijders. Voordelen als stiller en vlotter rijden, subsidies en voorlopig nog even vrijstelling van wegenbelasting zijn kennelijk niet genoeg voor de vele benzinerijders in Nederland. Ook al wordt benzine steeds duurder, toch wil 96 procent van de ondervraagde benzinerijders nog geen volledig elektrische auto.

De aanschafprijs van de elektrische auto speelt een belangrijke rol. Prijsdalingen van onder meer Tesla hebben de gemiddelde Nederlandse nieuwprijs voor een elektrische auto al doen dalen van 41.000 begin dit jaar naar nu 36.500 euro. Een benzine-auto blijft in aanschaf vaak goedkoper, en het tweedehandsaanbod is veel groter.

Actieradius blijft een zorg

De prijs is dan ook het het belangrijkste argument van benzinerijders, gevolgd door zorgen over de conditie van de batterij: dat noemt 37 procent als reden om geen elektrische auto te kopen. Het zal daarbij vooral gaan om tweedehands modellen, waarbij de capaciteit terugloopt.

Verder blijft de actieradius voor 25 procent van de benzinerijders een bezwaar. Bij veel recente elektrische auto's is het bereik sterk toegenomen, en op steeds meer plekken staan snelladers – die laden een wagen binnen 20 minuten van 10 naar 80 procent.

Tweedehands verkoop stagneert

De terughoudendheid is terug te zien in de subsidiepotten van de overheid. Wie een tweedehands elektrische auto koopt, krijgt 2000 euro van de overheid, voor nieuwe wagens is dat 2950 euro. Die subsidiepot zit nog voor meer dan de helft vol, terwijl die potten vorig jaar halverwege het jaar al leeg waren.

De koop- en verkoop van tweedehands auto's stagneert bovendien. In de eerste helft van dit jaar werden twee procent minder tweedehands elektrische auto's verkocht dan vorig jaar, blijkt uit cijfers van autodata-analist RDC.

Wegenbelasting

Dat kan te wijten zijn aan bovengenoemde redenen, en vanwege de onzekere toekomst van de fiscale voordelen van elektrisch rijden. Vanaf 2026 gaan ook elektrische auto's wegenbelasting betalen, volgens de plannen van het huidige kabinet. Dat gaat op gewicht, en dat kan dus flink oplopen. Bovendien stijgt de bijtelling voor elektrische auto's. Mogelijk dat een nieuw kabinet die plannen wijzigt, maar dat kan nog maanden duren.

Lees meer over elektrisch rijden.