©LG

lg acm autoriteit consument markt boete prijsafspraken adviesprijzen

LG krijgt boete van 8 miljoen euro in Nederland om prijsafspraken

12 september 2023 om 11:34

LG krijgt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van 8 miljoen euro. Het bedrijf maakte jarenlang afspraken met winkels en webshops die de prijzen van tv's opdreven.

De ACM zegt duizenden berichten in handen te hebben waarin LG zich tegenover winkels en webshops bemoeit met de verkoopprijs van tv's. Het gaat om berichten die tussen 2015 en 2018 zijn verstuurd. LG drong er in de berichten op aan om de adviesprijs aan te houden, en verstuurde daarmee volgens de ACM de onderlinge concurrentie tussen winkels.

"De (web)winkels volgden de verzoeken van LG op", aldus de ACM. "LG sprak de (web)winkels consequent aan als zij een consumentenprijs vroegen die onder de adviesprijs lag. LG vroeg daarnaast ook aan (web)winkels om bepaalde aanbiedingen niet op de prijsvergelijkingswebsites te adverteren."

Winkels verraadden elkaar

Als de ene winkel een aanbieding deed van een LG-tv, trokken andere winkels meteen bij het bedrijf aan de bel. "De (web)winkels lieten LG in reactie daarop weten het ‘advies’ te hebben opgevolgd, bijvoorbeeld met een opgestoken duimpje 👍, een ✅, of teksten als: "ga ik voor zorgen, “aangepast” en “done” of “check”, stelt de ACM.

Die manier en mate van ingrijpen is volgens de ACM ongeoorloofd. LG beschermde haar eigen winstmarges en daarmee werden consumenten benadeeld: normaal gesproken zouden allerlei winkels de tv's van LG immers wél voor een lagere prijs hebben aangeboden.

Twee jaar geleden kreeg Samsung om een vergelijkbare reden een boete van de ACM. Het ging toen om bijna 40 miljoen euro, een van de hoogste boetes die de ACM ooit oplegde.