©Unsplash

Kia en Hyundai hekelen 'lakse politie' na TikTok-diefstallen in VS

Kia en Hyundai hekelen 'lakse politie' na TikTok-diefstallen in VS

13-09-2023 18:59 Laatste update: 22:34

Hyundai en Kia hebben aan een Amerikaanse rechter gevraagd om een rechtszaak tegen hen te verwerpen. De Zuid-Koreaanse automakers worden door 17 Amerikaanse steden aangeklaagd, omdat auto's van de bedrijven massaal gestolen konden worden met een simpele truc, die vorig jaar viral ging op TikTok.

De twee autofabrikanten, beide onderdeel van de Hyundai Motor Group, raakten vorig jaar in opspraak, nadat de 'Kia Challenge' viral ging op TikTok en andere sociale media. In een reeks filmpjes was te zien hoe auto’s van Kia en Hyundai relatief makkelijk gestolen konden worden. Daarvoor had je enkel een schroevendraaier en een usb-kabel nodig.

Nadat de Kia Challenge rondging zijn er vorig jaar bijna dubbel zo vaak auto’s van de twee bedrijven gestolen, vergeleken met modellen van andere merken. Door de filmpjes zijn ook minstens 14 ongelukken gebeurd, aldus de Amerikaanse toezichthouder NHTSA, waarbij acht mensen het leven lieten.

Anti-diefstalchip

De gebruikte methode werkte alleen bij auto’s die geen zogenaamde 'immobilizer' hebben, een anti-diefstalchip in het sleutelsysteem. Immobilizers waren tegen 2015 een standaard (maar niet verplicht) onderdeel in 96 procent van alle nieuwe wagens in de VS. Slechts 26 procent van alle nieuwe auto’s van Kia en Hyundai waren er echter mee uitgerust, blijkt uit data van IIHS. 

Modellen van Hyundai en Kia in Europa werden niet door het probleem getroffen.

'Laks politiebeleid'

Het ontbreken van een immobilizer en de resulterende misdaadgolf zette 17 Amerikaanse steden, waaronder New York, San Diego, Cleveland en Seattle, aan om de twee automakers aan te klagen. Die rechtszaak willen de bedrijven nu laten verwerpen. 

Kia en Hyundai zeiden dat ze niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor diefstallen 'die het gevolg zijn van een ongekend crimineel fenomeen op sociale media'.

Ook wezen de fabrikanten met de vinger naar de steden, die zelf verantwoordelijk zouden zijn door 'een laks politie- en vervolgingsbeleid' en 'budgettaire beslissingen die middelen voor openbare veiligheid afleiden van de preventie en verstoring van autodiefstal en roekeloze joyriding'.

Lees meer auto-nieuws.