© Unsplash

YouTube wil dat je meer naar nieuws van ‘gezaghebbende bronnen’ kijkt

YouTube wil dat je meer naar nieuws van ‘gezaghebbende bronnen’ kijkt

18-10-2023 20:12 Laatste update: 20:34

YouTube wil dat kijkers vaker hun nieuws halen bij ‘gezaghebbende bronnen’. Om daarvoor te zorgen, zal de videosite een aantal veranderingen doorvoeren.

Het bedrijf rolt de komende maanden een functie uit waarmee gebruikers die naar nieuwscontent kijken, meer nieuwscontent krijgen aangeraden. Dat zal in een veertigtal landen gebeuren. De feature zal aanvankelijk enkel op de mobiele app beschikbaar worden, maar uiteindelijk moet die ook naar de YouTube-website komen.

Het bedrijf wil om de functie te ondersteunen 1,6 miljoen dollar uitgeven om de creatie van korte nieuwsvideo’s te stimuleren. Daarvoor werkt het samen met een twintigtal nieuwsorganisaties, die allemaal al ‘een sterke bestaande aanwezigheid’ hebben op YouTube.

Kranticoontje

Nieuwsvideo’s krijgen een volledig nieuwe pagina. Die zal verschijnen wanneer je naar een filmpje kijkt dat aangeduid is met een kranticoontje. Je zal op deze nieuwe pagina zowel korte als lange filmpjes aangeraden krijgen, alsook livestreams en podcasts over de actualiteit.

YouTube toont in de blog waarin het de aankondiging deed hoe de pagina eruit zal zien. Door een video van PBS over overstromingen in Pakistan te openen, krijg je meer content over hetzelfde onderwerp aangeraden. Dat is opgedeeld in verschillende categorieën, zoals ‘live nieuws’ en ‘uitleg en commentaar’.

‘Gezaghebbende bronnen’

Wat opvalt is dat alle filmpjes die worden aangeraden gepubliceerd werden door kanalen van grote media, zoals The Associated Press en CBS Evening News. Dat doet YouTube bewust. De nieuwe pagina zal ‘inhoud van gezaghebbende bronnen’ verzamelen, zodat kijkers ‘meerdere bronnen en invalshoeken kunnen verkennen.'

Dat is een keuze die YouTube moet onderscheiden van andere sociale media, zoals Meta en X. Het bedrijf van Mark Zuckerberg is bijvoorbeeld niet van plan om van nieuws een prioriteit te maken op zijn nieuwe X-kloon Threads. Ook op X zelf wordt de traditionele media steeds meer het vuur aan de schenen gelegd door Elon Musk. Zo krijg je sinds begin oktober geen titels meer te zien bij artikelen, zogezegd omdat de centimiljardair dat ‘mooier’ vindt. Musk is echter ook een uitgesproken criticus van de mainstream media.