©Polestar

Polestar 4: duurder dan Polestar 2, veel goedkoper dan Polestar 3

Polestar 4: duurder dan Polestar 2, veel goedkoper dan Polestar 3

31-10-2023 11:11 Laatste update: 11:18

Eerder dit jaar werd de Polestar 4 aangekondigd. Een richtprijs was er al, maar nu zijn ook de Nederlandse prijzen bekend. De Polestar 4 is vanaf een kleine 65.000 euro niet goedkoop, maar wel stukken goedkoper dan zijn voorganger.

De Polestar 4 werd in april al aangekondigd. De logica van de nummering zit bij Polestar simpelweg in de volgorde, het slaat verder niet op het formaat of de serie. De Polestar 2 kennen we al jaren als sedan, de Polestar 3 is een grote en prijzige SUV vanaf 88.600 euro. En de Polestar 4 zit dan weer een beetje tussen die twee in: een SUV coupé.

En ook de prijs zit er tussenin, blijkt nu. De Polestar 4 begint in Nederland bij 63.500 euro, meldt Autoweek. Dat is 25.000 euro goedkoper dan de Polestar 3, maar ook 13.600 euro duurder dan de Polestar 2, die inmiddels voor een halve ton gaat.

In 3,8 seconden naar de 100

De Polestar 4 is er straks in twee uitvoeringen. De Long Range Single Motor heeft een vermogen van 272 pk - 343 Nm en een actieradius van 600 kilometer voor 63.500 euro. De gaat in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De Polestar 4 Long Range Dual Motor heeft een groter vermogen van 544 pk - 686 Nm met voor- en achteraandrijving, maar met hetzelfde 94kWh-accupakket wel een iets kleiner bereik van 564 kilometer. Deze wagen gaat in 3,8 seconden van 0 naar 100 en kost 72.800 euro. Op de prijs komt bij beide modellen rijklaarmaken nog bovenop.

Standaard wordt de wagen geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen met geheugenfunctie, parkeersensoren voor- en achter en een 360-graden-camera. Beide uitvoeringen kunnen tot 200kW-snelladen. De Polestar 4 wordt vanaf 2024 geleverd.

Meer Polestars op de planning

Het ontwerp van de wagen is verder opvallend. Zo ontbreekt een achterruit, waardoor de achteruitkijkspiegel een schermpje is. De Polestar 4 gebruikt het autoplatform van Ndivia, dat sensoren gebruikt om de situatie op de weg te volgen en rijondersteuning te bieden. Op het dashboard zit een groot touchscreen van 14,7 inch en achter het stuur is er een 10,2 inch display met informatie zoals de snelheid.

Verder houdt het Volvo-broertje de vaart er de komende tijd in. De Polestar 5 staat al op de planning: een grote sedan in de categorie Porsche Taycan, Mercedes-Benz EQS en Tesla Model S. En zelfs de Polestar 6 komt eraan, dat wordt een elektrische cabrio.

Lees meer over elektrische auto's.