©Sonos

BAM! Sonos fixt na drie jaar eindelijk hard knallende soundbars Arc en Beam

BAM! Sonos fixt na drie jaar eindelijk hard knallende soundbars Arc en Beam

17-11-2023 11:20 Laatste update: 15:16

Sonos heeft na drie jaar eindelijk een hardnekkig probleem met zijn Arc- en Beam-soundbars opgelost. Die liet een luide knal horen als gebruikers Dolby Atmos beluisterden – de hele reden om zo'n soundbar te kopen.

Sonos meldt op zijn forum dat er eindelijk een oplossing is voor het langlopende probleem. Al jaren klagen gebruikers van de Arc en Beam over harde knallen bij het afspelen van Dolby Atmos-geluid. Hoewel Sonos spreekt van een zeldzame bug, kwam de probleemsituatie veel voor. De knal gebeurde was namelijk het gevolg van Atmos-audio die van een extern HDMI-apparaat afkomstig is, zoals een Apple TV, Xbox of PlayStation.

"Soms ontvangt een Sonos-product een stukje corrupte audio van een externe bron dat eruit gefilterd moet worden", legt Sonos uit. Het probleem: vaak werd dat corrupte stukje er niet uit gefilterd, maar werd het doorgelaten en als harde knal afgespeeld. "De oplossing die we hebben gebouwd en getest verbetert onze Dolby-decoder zodat die corrupte audio er beter uitfiltert", aldus Sonos.

Jarenlang hardnekkig probleem

Sonos reageert met de oplossing op het populairste forumbericht over de knal-problemen, dat al bijna drie jaar geleden geplaatst is en ruim duizend reacties heeft. The Verge bracht het probleem deze zomer onder de aandacht. Toen zei Sonos dat het de knallen zelf nog niet betrouwbaar kon reproduceren.

Een Bright-collega met Sonos Arc en Apple TV stelt dat de knallen elk moment onverwacht hard konden klinken. In sommige gevallen werd dan zelfs het schakelsysteem in de soundbar beschadigd, waardoor Sonos de speaker moest omwisselen. Dit gebeurde wel, maar de tijdelijke oplossing van Sonos schoot tekort. Het bedrijf adviseerde om dan maar geen Dolby Atmos te luisteren, toch juist het grootste verkoopargument voor een Arc of Beam.

De update is sinds gisteren beschikbaar voor de Arc en de Beam (Gen 2): die wordt automatisch geïnstalleerd, of kan handmatig worden gestart via de instellingen in de Sonos-app voor Android en iOS.