Eerste indruk: Peugeot e-308 SW – eindelijk keuze bij e-stationwagons?
Onze autotester Rutger reed de spiksplinternieuwe Peugeot e-308 SW. Een elektrische stationwagon die de concurrentie aangaat met halfbroer Opel Astra.
Zoek je een elektrische SUV, dan is inmiddels het bos onzichtbaar geworden door alle bomen. Maar wil je graag een elektrische stationwagon, dan is de keus nog steeds heerlijk overzichtelijk. De MG5 met grote (39K) en kleine (36K) accu. De Opel Astra Sports Tourer (41,5K) en voor de wat rijker bedeelden onder ons is er nog de Nio ET5 Touring (64K) en de Porsche Taycan als Sport Turismo (99,5K) of Cross Turismo (109K). Heerlijk overzichtelijk. Daar past nog best een auto bij. De Peugeot e-308 SW past daar nog prima bij.
Onderhuids is hij gelijk aan de Opel Astra Sports Tourer. Maar je moet 3400 euro meer meenemen naar de dealer. Daarvoor heb je een accu van 54 kWh. Een reëel bereik van rond de 320 km (400 officieel) en laden aan de snellader gaat met 100 kW. Een sprintmonster is het niet. De acceleratie van 0 naar 100 gaat in een beschaafde 9 seconden.
3400 euro meer
Waar lap je dan die 3400 euro voor? Allereerst voor het ontwerp en de naam. Persoonlijk vind ik moderne Opels niet minder fraai dan moderne Peugeots – heel Europa denkt daar anders over. De Peugeot e-208 bijvoorbeeld wordt aanzienlijk meer verkocht dan de goedkopere Opel Corsa-e. De Astra Sports Tourer met zijn 'snelle planga'-neus zal ook niet naar een ieders smaak zijn. Het interieur van de Peugeot zou ik objectief fraaier durven noemen. Er is veel aandacht besteed aan de gebruikte materialen. Knopjes ogen en voelen fraai en het infotainment systeem heeft een serieuze update gehad.
Verwarmde voorstoelen en stuur, adaptieve cruise control, navigatie op basis van TomTom met file informatie, draadloos CarPlay en Android Auto en een 10" touchscreen zijn allemaal standaard.
Alles voor die laadruimte
De elektrische 308 stationwagon rijdt aangenaam. Het is verfrissend om weer eens wat lager bij de vloer te zitten na alle SUVs. Voor de achterpassagiers is het iets minder verfrissend als er een chauffeur van meer dan 1,80 achter het stuur zit. Dan houdt de beenruimte niet over en is de kunststof achterkant van de voorstoelen onprettig. De 308 is er ook met benzinemotor, waardoor er ook bij dit elektrische model nog een middentunnel is die het voor de middelste passagier lastiger maakt om comfortabel te zitten.
Wat je inlevert op de achterbank krijg je weer terug in bagageruimte echter: 608 liter. Daar koop je een stationwagon voor. Maar waar je misschien ook een stationwagon voor koopt, is het wegbrengen van je snoeiafval met een aanhangertje. Helaas pindakaas: de e-308 kan niet geleverd worden met trekgewicht op het kenteken. Een vrij serieuze en onbegrijpelijke omissie.
Al met al is de e-308 SW een fraaie en fijn rijdende auto. Een stuk chiquer ogend en afgewerkt dan de MG5. Dat prijsverschil is prima verklaarbaar. De enige directe bedreiging voor deze auto is de Opel Astra Sports Tourer. Daar zou ik dus voor gaan, maar de rest van Europa vast weer niet.