©Unsplash

Viaplay is voorlopig gered, maar niemand is blij

Viaplay is voorlopig gered, maar niemand is blij

1 december om 10:27
Laatste update: 3 december om 08:25

Viaplay hikte al dagen tegen de presentatie van zijn kwartaalcijfers aan. Nu is duidelijk waarom: er is een reddingsplan nodig om het noodlijdende bedrijf overeind te houden. In Nederland zou echter sprake zijn van stabiele abonnees.

Viaplay zou woensdag ruim een maand te laat zijn kwartaalcijfers presenteren. Ook dat werd uitgesteld, vrijdagochtend was het dan eindelijk toch zo ver. Het was al duidelijk dat de vertraging kwam door gesprekken die Viaplay voerde met investeerders en schuldeisers. Het Zweedse bedrijf draait verlies, maar nu is er een reddingsplan.

Beurskoers onderuit

De schulden van Viaplay worden deels omgezet in aandelen en er wordt extra geld opgehaald door 4 miljard nieuwe aandelen uit te geven, voor 1 Zweedse kroon per stuk. Dat moet omgerekend zo'n 350 miljoen euro opleveren, meldt Viaplay.

Beleggers zijn niet blij en de beurskoers van Viaplay is vrijdagochtend nog eens onderuit gegaan: die is nu 5 keer lager dan gisteren. Begin dit jaar was een aandeel Viaplay 40 keer meer waard dan nu, een daling van bijna 90 procent.

Nederland is een lichtpuntje

Nederland is voor Viaplay een stukje houvast, blijkt uit de de verklaring. Hoewel er geen harde cijfers worden gegeven, hebben de Scandinavische landen en Nederland voor Viaplay "stabiele abonnement-volumes", en een stijgende gemiddelde omzet per klant. Daarom zal Viaplay de komende tijd dus vooral gaan richten op die Scandinavische markt en op Nederland.

Viaplay is in Nederland pas sinds maart vorig jaar actief. Het bedrijf werd hier een grote speler door veel sportrechten op te kopen, met voorop natuurlijk de Formule 1-rechten. Dat is duur: voor de rechten in Nederland voor drie jaar betaalde Viaplay naar verluidt 100 miljoen euro, en die moet terugverdiend worden.

Klanten ontevreden, maar blijven wel

Klanten zijn ondertussen zeker niet altijd tevreden over Viaplay. Mensen probeerden deze week massaal hun abonnement op te zeggen omdat het Formule 1-seizoen is afgelopen. Ook via Ziggo leverde dat problemen op.

De stijgende omzet per klant in Nederland is mogelijk te verklaren door de gestegen prijs: die ging van 13,99 euro per maand naar 15,99 euro per maand. Kennelijk zorgt die hoge prijs ondanks de vele opzeggingen toch voor positieve cijfers voor Viaplay, in ieder geval vanuit Nederland.

Lees hier meer nieuws over Viaplay.