Help, mijn e-bike met Bosch-motor heeft een foutcode

©Bright

Help, mijn e-bike met Bosch-motor heeft een foutcode
12 december om 11:30
Laatste update: 12 december om 12:33

Heel veel elektrische fietsen werken met een motor van Bosch. Heb je zo'n e-bike en zie je de foutcode 503, de error 414, of een sleutel in beeld? Een foutcode betekent niet direct dat je e-bike naar de fietsenmaker moet. Het kan zijn dat er een kleiner probleem speelt, dat je zelf ook kan oplossen. We behandelen de meest voorkomende foutcodes, en zeggen wat je er mee aan moet.

De vraag waar we mee beginnen: heb je de elektrische fiets al aan- en uitgezet? Schakel de e-bike volledig uit voor ongeveer 10 seconden. Dit kan via het menu van de fiets. Verwijder waar mogelijk ook de batterij en plaats deze na 10 seconden terug. Opnieuw opstarten kan vaak veel problemen oplossen. Werkt dat niet? Controleer dan de batterij, het kan zijn dat deze niet op de juiste manier is bevestigd.

Dit verhelpt ook meteen foutcode 530 (accu-fout). Dit verhelp je door de batterij los te koppelen van de fiets en opnieuw te bevestigen tot je de klik hoort. Veel andere foutcodes zijn op te lossen met deze handeling, zoals: 426 (interne tijdoverschrijdingsfout), 440 (interne fout van de elektromotor), 510 (interne sensorfout), 531 (configuratiefout) en 603 (interne accu-fout).

Meest voorkomende foutcode: 503

De foutcode 503 heeft te maken met de snelheidssensor. Deze kan verschoven zijn tijdens het fietsen of het verplaatsen van de fiets. Dan kan de Bosch-motor geen contact maken met de snelheidsmagneet en inschatten hoe hard je fietst. Dit probleem kan je zelf oplossen door de sensor op de plek te plaatsen waar hij weer contact maakt.

Hier heb je alleen maar een schroevendraaier voor nodig. Je schroeft het magneetje dat op de spaken zit los, en lijnt hem uit met de sensor die bij de kettingkast zit. Wanneer de sensor en magneet weer op één lijn zitten, moet de foutcode vanzelf verdwijnen.

Bosch sleutel-icoon

Geen ramp, je fiets is niet kapot. Bij het verschijnen van het sleutel-icoon op je display, geeft je fiets aan dat het tijd is voor de eerste beurt. Het aantal kilometers, de frequentie van fietsen en de leeftijd van de fiets zijn allemaal factoren die van belang zijn. Een jaar na deze eerste beurt zal het icoon weer verschijnen op het display. Dan is het tijd voor je jaarlijkse beurt. De fietsenmaker kan dit logo weer uitzetten, bij die jaarlijkse beurt. Doorrijden kan ook, maar weet wel: met zo'n beurt voorkom je mogelijk groter onderhoud.

Bosch foutcode: 414

Bij foutcode 414 is er een probleem met de verbinding van de bedieningseenheid. Dit is op te lossen door alle aansluitingen en verbindingen te controleren, het kan zijn dat er een kabel niet meer goed vastzit en loshangt. Lukt het niet om alles te controleren en blijft de foutcode staan? Dan is het verstandig om langs de fietsenmaker te gaan.

Bosch foutcode: 502

Werkt de verlichting niet meer en krijg je de foutcode 502? Dan kan het zijn dat er geen verbinding is met de bedieningseenheid en de lampen. Hierdoor kan de fietscomputer geen contact maken met de lampen. Het is mogelijk om zelf langs de kabels te gaan en te controleren of alles nog vastzit. Het kan ook zijn dat alles zit weggewerkt en net als het probleem hierboven gecontroleerd moet worden door een Bosch-dealer.

Bosch foutcode: 430

De foutcode 430 betekent dat de accu van het display leeg is. Dit gebeurt als je de accu altijd los van de fiets oplaadt. Het is handig dat je af en toe de accu van je fiets oplaadt in de fiets zelf, zo kun je ervoor zorgen dat het display niet leeg kan raken. Is dat geen optie? Dan is het mogelijk om het display direct op te laden via micro-usb of USB-C-kabel.

Je kan bij elke Bosch-dealer terecht

Als de problemen aanblijven of als je een ander probleem hebt is het verstandig om langs een fietsenmaker te gaan. Dit is het makkelijkst om te doen bij de winkel waar je de fiets gekocht hebt. Ben je ondertussen verhuisd of bestaat de winkel niet meer? Niet getreurd: reparatie onder garantie kan bij elke Bosch-dealer in Nederland en wanneer je op vakantie bent ook in het buitenland. Zorg er wel voor dat als je op vakantie bent je de factuur van de fiets bij je hebt. Deze heb je nodig om een reparatie onder garantie te starten.

Op zoek naar een dealer in de buurt? Op deze kaart kun je zien welke Bosch-dealer bij jou in de buurt zit.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.