©Unsplash

Apple heeft 48 miljoen euro over voor nieuwsartikelen om AI te trainen

Apple heeft 48 miljoen euro over voor nieuwsartikelen om AI te trainen

23-12-2023 13:00 Laatste update: 15:15

Apple gaat zijn kunstmatige intelligentie trainen met behulp van gelicenseerde nieuwsartikelen. Het wil hiervoor 48 miljoen euro neerleggen om te zorgen dat er geen problemen ontstaan rondom het auteursrecht. Sinds de populariteit van AI zijn er regelmatig discussies over het auteursrecht van content die wordt gebruikt om die AI te trainen. Apple besluit hierop om voor dit ‘trainingsmateriaal’ te betalen.

Het is niet officieel door Apple bevestigd, maar New York Times schrijft op basis van vier bronnen dat het bedrijf achter de iPhone met grote uitgeverijen en nieuwsorganisaties om tafel zit. Het vraagt om toestemming om hun creaties te gebruiken als trainingsmateriaal voor de AI. Apple wil hiermee generatieve AI-systemen ontwikkelen. Dat betekent kunstmatige intelligentie die zelf nieuwe content kan maken, zoals geschreven tekst, audio, video en afbeeldingen. Een bekend voorbeeld van dit soort AI is ChatGPT, maar ook Google Bard.

AI trainen

Apple vraagt niet alleen om toestemming, het betaalt er ook voor. Het gaat daarbij om overeenkomsten voor meerdere jaren waarmee de nieuwspublicaties hun rechten uitlenen aan Apple om AI te trainen. AI die op zijn beurt weer bepaald werk kan gaan overnemen van die nieuwsmedia, waardoor dit soort AI gevoelig ligt. Apple zou in gesprek zijn met de Amerikaanse uitgevers Condé Nast, NBC News en IAC. Of er ook daadwerkelijk deals zijn beklonken is onbekend.

Dat Apple zich ook met dit type AI bezighoudt is niet vreemd: het is zelfs wachten tot de techreus met zijn eigen antwoord op Google Bard en OpenAI’s ChatGPT komt. Bijna alle grote techbedrijven doen al iets met dit soort AI, alleen is Apple er tot op heden nog wat terughoudend in gebleven. Althans, naar de buitenwereld. Techexpert Mark Gurman heeft het al enige tijd over een Apple GPT, een interne AI-chatbot die alleen gebruikt wordt door medewerkers van het bedrijf zelf. 

Apple en uitgevers

Of Apple ook in andere landen met uitgevers praat is onbekend. Wel is een uitgeverij als bijvoorbeeld Condé Nast ook actief in Nederland. Het is bekend van het modeblad Vogue.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.