©Polestar

Google moet zijn best doen om Android Auto in Duitsland te behouden

Google moet zijn best doen om Android Auto in Duitsland te behouden

24-12-2023 16:00 Laatste update: 25-12-2023 09:02

In Duitsland zijn er concurrentiezorgen over Google en die draaien om het bundelen van Google Maps met een Android-gebaseerd infotainmentsysteem in auto’s. Het systeem heet Google Automotive Services (GAS) en het is een soort verregaande versie van Android Auto. Als Google er zijn eigen Google Maps inzet, dan zijn de Duitsers bang dat het hiermee een monopolie creëert op het gebied van navigatie.

Google zal daarop een aantal diensten niet meer standaard aan GAS toevoegen. Het is ook bereid contractueel wat aanpassingen te doen. De Duitse waakhond zal besluiten of dit voldoende is. In juni bepaalde het dat Google niet eerlijk bezig is, omdat autofabrikanten alleen een deel van de advertentie-inkomsten zouden krijgen wanneer het afziet van vooraf installeren van andere spraakassistenten naast hun eigen spraak-AI.

Ook zouden bedrijven die een GAS-licentie hebben worden verplicht om de gebudelde diensten (zoals Google Maps) als de standaard in te stellen of heel priminent weer te geven. Een ander belangrijk punt is dat Google de diensten van derden beperkt of zelfs helemaal niet toestaat.

Google Maps te prominent

Volgens de Duitse concurrentie-autoriteit houdt Google zich niet aan de regels die in het land gelden op dat gebied, vandaar dat Google nu het een en ander voorstelt om het beter te maken. Vooral die bundels zijn een probleem, want als Google Maps al pontificaal in beeld is, dan is de kans kleiner dat mensen een ander systeem gaan gebruiken. Zo krijgen andere aanbieders van navigatie-apps geen kans. Juist omdat het om een systeem gaat dat echt ingebakken is in de auto, zijn de regels nog belangrijker. Er is immers weinig andere keuze.

Om tegemoet te komen aan de mededingingsbezwaren van de autoreiteit wil Google nog drie andere producten aanbieden: Google Maps OEM Software Development Kit, Google Play Store en Cloud Custom Assistant. Hiermee kunnen autofabrikanten dan een eigen kaarten- en navigatiedienst ontwikkelen die lijkt op Google Maps. De Play Store kan ook helpen, want hierdoor heb je makkelijk toegang tot een flinke collectie apps en kun je bijvoorbeeld een andere navigatie-app downloaden. De Cloud-assistent die Google noemt kan worden gebruikt om de auto beter bedienbaar te maken via spraak.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.