©Apple

YouTube en Spotify passeren Vision Pro ook: 'Gebruik Safari maar'

YouTube en Spotify passeren Vision Pro ook: 'Gebruik Safari maar'

19 januari - 11:24 Laatste update: 12:35

YouTube en Spotify doen ook niet mee met de Apple Vision Pro, en verwijzen gebruikers van de prijzige bril net als Netflix naar de browser.

Begin februari verschijnt de langverwachte bril van Apple, de Vision Pro. Allerlei bedrijven hebben al apps klaarstaan: zo komt Disney+ met een app waarin je naar films en series kan kijken terwijl je op de toren van de Avengers zit, of in de Landspeeder van Luke Skywalker op Tatooine. Netflix zei gisteren al niet met zo'n app te komen en zelfs zijn iPad-app niet beschikbaar te maken voor de Vision Pro – niet meer dan het omzetten van een vinkje.

Nu volgen YouTube en Spotify, die gebruikers van de Vision Pro ook doorverwijzen naar de browser, meldt Bloomberg. "YouTube-gebruikers kunnen YouTube gebruiken in Safari op de Vision Pro", zegt een woordvoerder van YouTube. En ook Spotify zegt geen app voor de Vision Pro te maken, en "niet te verwachten de iPad-app beschikbaar te maken voor het apparaat".

Onvrede om App Store een factor?

Het is niet duidelijk waarom de bedrijven hun iPad-app niet beschikbaar maken. Dat betreft precies dezelfde app als op de iPad, maar dan virtueel zwevend in het blikveld van de Vision Pro-gebruiker. De terughoudendheid van Spotify is tekenend, omdat het bedrijf Apple meermaals heeft verweten geen toegang te krijgen tot Apple-apparaten. Inmiddels is die toegang er wel, maar heeft Spotify jaren gewacht met een eigen Apple Watch-app en is officiële HomePod-ondersteuning van Spotify ondanks eerdere klachten van het bedrijf uitgebleven.

Het is denkbaar dat de terughoudendheid van appmakers een reactie is op de consternatie rond de App Store-commissie die Apple eist. Deze week stelde Apple in de VS een nieuwe regel in, waarbij apps in de Amerikaanse App Store eigen betaalmethoden mogen aanbieden – mits zijn alsnog een deel aan Apple afdragen. Die afdracht van betalingen buiten de App Store om schiet veel bedrijven in het verkeerde keelgat – Spotify heeft de EU opnieuw gevraagd actie te ondernemen. Tot dat gebeurt is het negeren van de Vision Pro één van de weinige drukmiddelen die appmakers hebben. Als Apple echt nieuwe apps voor zijn bril wil, moet er water bij de wijn – of de bril blijkt zo populair dat hij voor appmakers niet te negeren valt.

Meer appmakers wachten af

Momenteel zijn appmakers in ieder geval nog terughoudend: van de 46 meest populaire apps in de App Store, geeft momenteel geen enkele aan de Vision Pro met een speciale app te ondersteunen, bracht MacStories in kaart. Let wel: het gaat daarbij om wat apps in de App Store aangeven, op dit moment. Ook de app van Disney+ geeft in die lijst aan niet geschikt te zijn, al is dus bekend dat die ondersteuning er wel komt. MacStories weet niet zeker of de populaire apps niet toch binnen afzienbare tijd met een Vision Pro-app komen.

Wel zijn er dus tal van apps die hun iPhone- of iPad-app beschikbaar maken voor de Vision Pro. Streamingdiensten als Amazon Prime Video bieden via die iPad-app dan hun aanbod van 3D-films, die met de Vision Pro ook echt in 3D bekeken kunnen worden. Het 2D-aanbod kan worden bekeken op een groot, virtueel scherm dat voor de gebruiker zweeft.

Lees meer nieuws over de Apple Vision Pro.