© Bright

Komt jouw e-bike van Batavus of Sparta straks nog uit Nederland?

Komt jouw e-bike van Batavus of Sparta straks nog uit Nederland?

1 februari om 02:39
Laatste update: 1 februari om 02:39

Fietsreus Accell Group uit Heerenveen, de grootste producent van elektrische fietsen in Europa, gaat fors reorganiseren en verplaatst een groot deel van de productie naar lagelonenlanden. Welke fietsen blijft het bedrijf nog wel produceren in Nederland?

De Accell Group is na VanMoof en QWIC de volgende grote Nederlandse fietsfabrikant die in zwaar weer zit. Deze week werd bekend dat het bedrijf fors moet reorganiseren. Daardoor verdwijnen er tussen 100 en 150 van de 320 banen in Heerenveen. Vakbonden maken zich grote zorgen over de toekomst van Accell in Nederland, dat in 2022 is overgenomen door de Amerikaanse durfinvesteerder KKR. 

Het bedrijf spreekt zelf van het 'optimaliseren van het productienetwerk' en het 'vereenvoudigen van de productie zodat er efficiënter geproduceerd kan worden’. Dat soort formuleringen stellen de vakbonden niet gerust dat Accell door blijft gaan met de Nederlandse productie. Maar Accell-ceo Tjeerd Jegen weerspreekt in een verklaring dat de fietsproductie in Nederland wordt stopgezet. Hij gaat komende maandag praten met de vakbonden FNV en CNR over een sociaal plan.

'Premium fietsen'

Accell blijft voorlopig in Heerenveen bepaalde fietsen van Sparta, Batavus en Koga en bakfietsen van Carqon en Babboe produceren. De vraag is nog om welke modellen het gaat, want het lijkt erop dat gewone e-bikes en fietsen in goedkope prijsklassen voortaan in het buitenland worden gefabriceerd. 

"We produceren niet meer alle modellen van alle merken. Accell Group is van plan de fabriek verder te moderniseren om meer maatwerk mogelijk te maken. Zodoende kan de fabriek zich onderscheiden als een fabriek die snel en flexibel kan inspelen op de marktvraag naar premium fietsen."

Sprinkhanenmentaliteit

FNV-bestuurder Erik Kotter noemt de enorme reorganisatie typisch voor hoe het Amerikaanse KKR te werk gaat. "Zodra een bedrijf niet genoeg winst maakt, wordt er gesneden in lonen en arbeidsplaatsen. Dit is die sprinkhanenmentaliteit waar we zo bang voor waren", reageert Kotters in de Leeuwarder Courant.

"De frames voor de Babboe-bakfietsen komen al uit Turkije. Wie zegt ons dat de assemblage daar straks ook niet naartoe verdwijnt? Merken als Sparta en Batavus, dan heb je het over pure maakindustrie. We zijn bang dat die helemaal gaat verdwijnen uit Nederland."

Lees meer nieuws over fietsen en miks niks met onze nieuwsbrief.