© dkrasniy

Tesla vindt het stuur wéér opnieuw uit: nieuwe versie van controversiële yoke

Tesla vindt het stuur wéér opnieuw uit: nieuwe versie van controversiële yoke

13 februari om 22:38

Tesla is begonnen met de uitrol van een betere versie van zijn rechthoekige stuur, de zogenaamde yoke. Vooral het feit dat er deze keer wél een fysieke claxon is, valt op.

Wie tussen 2021 en begin 2023 een Tesla Model S of Model X kocht, kreeg standaard een yoke in plaats van een stuurwiel. Mensen die toch een rond exemplaar wilden, konden dat pas achteraf bestellen. Begin vorig jaar krabbelde Tesla terug en besloot het klanten toch de optie te geven om te kiezen tussen de twee. 

Het opdringen van een yoke was voor een aantal redenen controversieel. Het stuur had bijvoorbeeld geen fysieke claxon. In plaats daarvan kreeg je een capacitieve knop rechts bovenaan de yoke, iets waar sommige autofanaten geen fan van waren. 

Claxon

Bij het nieuwe model lijkt de fysieke claxon terug van weggeweest, zoals bij de meeste auto’s in het midden van het stuur. Ook ronde stuurwielen in nieuwe Model X en S’en krijgen nu een fysieke knop.

Behalve een fysieke claxon krijgt de geüpdatete yoke ook meer stiksels, wat het stuur steviger moet maken. Gebruikers op sociale media spreken ook over een algemeen betere bouwkwaliteit. Bij de oude versie had het materiaal aan de zijkant soms de neiging om af te bladderen, iets dat bij deze versie moet worden opgelost.

Tesla niet de enige

Tesla is trouwens niet het enige automerk dat auto’s uitrustte met een yoke. Ook Lexus en Toyota flirten met rechthoekige stuurwielen. Maar beide merken doen meer dan simpelweg de vorm van het stuur veranderen, zoals bij Tesla het geval is.

De yoke van zowel Lexus als Toyota komt met een steer-by-wire-systeem, een technologie die de gebruikelijke mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de wielen vervangt door een elektronisch systeem. 

Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niks met onze nieuwsbrief.