Meta onderzocht: zou rol hebben in illegale medicijnverkoop

©Unsplash

Meta onderzocht: zou rol hebben in illegale medicijnverkoop
17 maart om 14:00

Het Amerikaanse openbaar ministerie doet onderzoek naar illegale medicijnverkoop via Facebook. Meta zou onder andere advertenties over medicijnen en reclames voor hulplijnen van ‘teledoktoren’ hebben gepromoot.

Het is de vraag van de aanklagers of Meta met zijn social mediaplatforms als Facebook en Instagram de verkoop van illegale medicatie faciliteerde en hier dus ook zelfs geld mee verdiende in de vorm van de advertentie-inkomsten. In Wall Street Journal is te lezen dat Meta vorig jaar al werd gesommeerd om rapportages over medicatie-content te leveren. 

Illegale drugs in strijd met het beleid

Meta heeft er ook op gereageerd en stelt: “De verkoop van illegale drugs is in strijd met ons beleid en we doen ons best om deze inhoud te vinden en uit onze diensten te verwijderen. Meta werkt proactief samen met wetshandhavingsautoriteiten om de verkoop en distributie van illegale drugs te helpen bestrijden.”

Meestal zijn dit soort kwesties ook geen vraag van bewust promoten, maar meer: hoe hard wordt eraan gewerkt om dit tegen te gaan? In ieder geval doet Meta wel zijn best om te laten zien dat het tegen bijvoorbeeld content over synthetische drugs is: het heeft zich aangesloten bij de Amerikaanse alliantie die mensen moet beschermen tegen medicatieproblematiek, maar ook zouden Meta, Snap en meer social media-bedrijven met de regering van de Verenigde Staten samenwerken om de activiteiten die online plaatsvinden rondom synthetische drugs te bestrijden.

Drugsproblematiek in de VS

In de Verenigde Staten is er een grote mate van drugsproblematiek, waaronder door enorm verslavende Oxy-drugs zoals OxyContin die doktoren voorschrijven. Maar ook drugs zoals Tranq dat door ingrediënten als fentanyl en xylazine van mensen een zombies maakt, zorgen voor grote problemen in dat land. Reden dus voor de Amerikaanse overheid om stappen te nemen tegen illegale medicatie en die verantwoordelijkheid ook te zoeken bij de uitbaters van social media-platformen. 

Meer over Meta, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.