Europese automerken klagen bij EU: de nieuwe CO2-normen zijn niet haalbaar

©BMW

Europese automerken klagen bij EU: de nieuwe CO2-normen zijn niet haalbaar

Drie grote Europese autofabrikanten hebben een dringende oproep aan de Europese Unie gedaan om de nieuwe strengere CO2-normen te herzien.

De gemiddelde CO2-uitstoot van elke auto mag vanaf volgend jaar 93,6 gram per kilometer zijn, dat was 95 gram. Maar de uitstoot wordt voortaan volgens de strengste WLTP-meetmethode bepaald, waardoor het verschil in de praktijk veel groter is. Automakers zouden de uitstoot per auto naar schatting met nog eens 25 gram extra moeten verlagen vergeleken met de huidige situatie. Autofabrikanten riskeren bovendien torenhoge boetes als ze deze targets niet halen. 

Het levert de Europese automerken veel problemen op, zegt de ene na de andere topman. "We vinden dat er een volledige herziening van de CO2-vlootwetgeving in de EU moet komen", zei BMW-baas Oliver Zipse. "Regelgevingskaders die de behoeften van klanten en de marktrealiteit negeren, worden geen succes."

'Vrije beslissing van klanten'

Ondanks dat BMW volgens Zipse de doelstellingen voor 2025 gaat halen, dringt de topman er bij Brussel op aan de druk te verlagen. Zijn pleidooi zal vooral te maken hebben met de toegenomen concurrentie van Chinese automerken. "Tegen het einde van 2025 zal de wereld merken dat het niet zo eenvoudig is. Dan zal de druk aanzienlijk zijn voor de Europese auto-industrie", aldus Zipse.

De BMW-baas vreest dat de vraag naar elektrische auto's de komende jaren achterblijft, waardoor de targets lastig haalbaar zullen blijken. "Waar geen rekening mee wordt gehouden, is dat het de vrije beslissing is van miljoenen klanten. Het is niet alleen zoals bij de energie-infrastructuur waar je iets kunt uitschakelen en dan gebeurt er automatisch iets anders."

Renault en Volkswagen protesteren ook

Renault-baas Luca de Meo riep eerder deze week in een open brief aan de EU-wetgevers ook al op tot een herziening van de normen. Ook de ceo van de Volkswagen-groep, Oliver Blume, hekelt het EU-beleid. "Het heeft geen zin dat de industrie boetes moet betalen als de randvoorwaarden voor de opvoering van elektrische auto’s niet aanwezig zijn."

Lees meer nieuws over elektrische auto’s en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.