©Alfa Romeo

Alfa Romeo mag zijn eerste EV geen Milano noemen, omdat ie in Polen wordt gemaakt

Alfa Romeo mag zijn eerste EV geen Milano noemen, omdat ie in Polen wordt gemaakt

12 april om 23:41
Laatste update: 13 april om 00:02

Alfa Romeo onthulde deze week zijn langverwachte eerste elektrische auto, de Milano. Maar de autofabrikant moet mogelijk op zoek naar een andere naam. De Italiaanse regering steekt een stokje voor de productnaam Milano. De verwijzing naar de Italiaanse stad zou illegaal zijn, nu de auto volledig in Polen wordt geproduceerd. 

Als de auto niet in Italië wordt gemaakt, mag hij ook geen Italiaans klinkende naam dragen. Dat zegt de Italiaanse minister van Industrie, Adolfo Urso, in een reactie. Hij hekelt het besluit van Stellantis, het moederbedrijf van Alfa Romeo, om de auto te bouwen in de Tychy-fabriek van het bedrijf in Polen. Het is daarmee de eerste Alfa Romeo die volledig buiten Italië wordt gebouwd.

De productie in de Poolse fabriek is volgens Stellantis-ceo Carlos Tavares nodig om de kosten van de auto laag te houden. Volgens hem scheelt dit wel 10.000 euro op de verkoopprijs. Maar het gevolg is dat de auto volgens de Italiaanse wet geen Italiaans klinkende naam mag dragen. "Een auto met de naam Milano kan niet in Polen worden geproduceerd. Dit is verboden in de Italiaanse wet", benadrukt Urso.

'Misleidend'

De minister verwijst naar een wet uit 2003, die verbiedt dat producten met Italiaans klinkende naam verkocht mogen worden als ze niet in Italië zijn gemaakt. "Een auto met de naam Milano moet dus in Italië worden geproduceerd. Anders geeft het een misleidende indicatie", aldus Urso. Stellantis heeft nog niet op de uitspraken van de bewindsman gereageerd.

Dergelijke wetten worden meestal gebruikt voor voedingsproducten, bijvoorbeeld om producenten uit andere landen te verbieden om parmezaanse kaas te verkopen. Frankrijk heeft een soortgelijke wet gericht op het beschermen van Franse producten, zoals champagne. 

Compacte SUV

De Alfa Romeo Milano is een compacte SUV in het B-segment. De elektrische versie is gebouwd op het e-CMP-platform, dat bijvoorbeeld ook de Jeep Avenger aandrijft. De Milano komt er overigens ook in een uitvoering met een benzinemotor.

De elektrische Milano heeft een 54 kWh-accupakket en een actieradius van 410 kilometer. De auto zal verkrijgbaar zijn in twee varianten, met 115 kW (156 pk) of 176 kW (240 pk) vermogen. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Lees meer nieuws over elektrische auto’s en blijf op de hoogte met onze app.