©FormuleE

Formule E krijgt een verplichte pitstop, ook goed nieuws voor normale chauffeurs

Formule E krijgt een verplichte pitstop, ook goed nieuws voor normale chauffeurs

15 april - 16:34 Laatste update: 20:39

De Formule E is het elektrische broertje van de Formule 1. Deze raceklasse bestaat pas sinds 2014 en maakt grote stappen vooral als het gaat om de technologie. Daaronder valt ook het snelladen van de auto.

Toen de Formule E in 2014 begon, moesten de coureurs nog halverwege de race overstappen in een andere auto. Dat was sneller dan bijvoorbeeld het wisselen van accu’s. In 2018 kwam de tweede generatie auto’s waarvan de accu een hele race mee ging. Vorig jaar kwam de tot nu toe nieuwste update wat betreft de auto’s. Deze Gen 3 is lichter en kan daardoor snelheden van boven de 300 kilometer per uur halen. Overigens komt dat weinig voor, omdat er veel op stratencircuits gereden wordt. 

Met het introduceren van deze Gen 3-auto zou ook de pitstop geïntroduceerd worden, om te laden. Met een 600 kW-lader zou de auto binnen 30 seconden er 4 kWh bij krijgen. Daarnaast zou er dan ook tijdelijk extra vermogen aan de auto gegeven worden. Daarmee kan de coureur bijvoorbeeld beter en sneller inhalen. 

Ondanks de belofte is de introductie van de nieuwe pitstop opnieuw uitgesteld. Om de wedstrijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, is een systeem nodig dat altijd en probleemloos werkt. Omdat ze deze garantie nog niet kunnen geven, is er nog geen pitstop. Overigens kunnen de coureurs tijdens de race wel een tijdelijk ‘Power Burst’ krijgen door over een speciaal stuk asfalt te rijden.

Belangrijk voor jou

Het laden van de Formule E tijdens de race verhoogt niet alleen de spanning tijdens de wedstrijd. De 600 kW-laders zijn groter dan nu beschikbaar langs de snelweg. Een succesvolle introductie zou ook voor de elektrische auto’s op onze snelwegen goed nieuws zijn. Met zo'n techniek is mijn Renault Zoe binnen 6 minuten weer helemaal vol! Hopelijk sijpelen de innovaties van de Formule E zo door naar normale auto's voor op de weg, zoals dat bij de Formule 1 ook al jaren gaat voor brandstofauto's. Alles van de knopjes op je stuur tot aerodynamica en een actieve wielophanging: ze vinden allemaal hun oorsprong in de F1.

Daarnaast zijn de laders van de Formule E mobiel, omdat ze tijdens elke race in verschillende landen op verschillende circuits opgebouwd moeten worden. Deze ervaring en kennis zorgen ervoor dat ook de laders langs de snelwegen makkelijker te installeren worden.

Vorig jaar maakten we al een video over de stuwende werking van elektrisch racen voor alle EV's:

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.