©Super73

Super73-fatbikes nu wél legaal, maar een externe opvoer-app staat al klaar

Super73-fatbikes nu wél legaal, maar een externe opvoer-app staat al klaar

19 april om 11:48

De elektrische fatbikes van Super73 houden zich tegenwoordig wél aan de Nederlandse wet als het gaat om maximale snelheid. Na een software-update zijn de fietsen niet meer via de eigen Super73-app op te voeren naar maximaal 40 kilometer per uur. Al is er natuurlijk wel alweer een illegale omweg beschikbaar voor de snelheidsduivels.

In december 2023 berichtten we dat alle met de app-verbonden Super73-fatbikes illegaal op de Nederlandse weg reden, omdat ze via die officiële app in een paar drukken op te voeren waren boven de maximale ondersteuningssnelheid van 25 kilometer per uur. Het maakte dan niet uit of de e-bikes op dat moment wel of niet in die illegale stand reden: dat het zo makkelijk kon, was al reden genoeg om ze als illegaal aan te merken. Opvallend genoeg werd er na onze berichtgeving niet ingegrepen door Super73 of de verantwoordelijk Inspectie voor Leefomgeving en Transport.

Maar nu is het toch einde verhaal voor snelheidsduivels op de Super73. Sinds de software-update van eind maart 2024 is het niet meer mogelijk om een andere modus te kiezen dan ‘Mode 1 - PAS’, wat staat voor Pedal Assist Systems en is lijn is met de Europese regelgeving: ondersteuning tot 25 km/u dus. Gebruikers kunnen er wel voor kiezen om de fiets niet up te daten, waardoor ze voorlopig de illegale modussen kunnen blijven gebruiken. Iedereen die nu een nieuwe Super73 koopt, heeft geen keuze. Alhoewel…

SuperDuper staat al klaar

Een omzeiling van de officiële app wordt alweer breed verspreid op de Super73-fora. Via de app SuperDuper heb je wel weer de beschikking over alle rijmodi en kan je ook gemakkelijk via een gashendel de e-bike besturen. Een van de forumleden werd zelfs door een dealer op de app gewezen, zo schrijft hij. Deze app heeft meer dan duizend downloads op Android. Voor de iPhone is de app voorlopig alleen beschikbaar via een test-account of via programmeurs-platform GitHub.

SuperDuper gaat zelfs een stap verder dan de oude Super73-app: het kan de laatst gebruikte modus onthouden. In de vorige versie van de officiële Super73-app moest de gebruiker bij elke rit opnieuw de modus instellen als hij harder wilde dan toegestaan.

Nu wel legaal?

Met deze aanpassingen doet Super73 eigenlijk hetzelfde als andere e-bike-merken. De vraag is of het merk, en daarmee ook concurrenten zoals VanMoof, nu wel genoeg doen om het gemakkelijk opvoeren van de e-bike tegen te gaan. VanMoof maakte het eerder nog mogelijk om tot 37 km per uur te ondersteunen via een derde app, maar onder druk van Duitse rechtszaken sloot het deze deur. Tegenwoordig is alleen de Amerikaanse 32 km per uur-modus nog beschikbaar.

Ook is de vraag of e-bike-merken zich houden aan de maximaal toegestane motorkracht voor e-bikes, tot 250 watt. Er rijden Super73’s rond met een motorkracht 1000W of zelfs meer, maar deze zijn softwarematig begrensd tot 250W. Eerder liet de ILT aan RTL Nieuws weten dat dit niet toegestaan is. Een klein beetje meer vermogen is nog te verantwoorden, om heuvels op te komen, maar vier keer hoger?

Verzekering en training

Verder laat Super73 weten dat de e-bikes weer te verzekeren zijn. Dit kan bij Interpolis, met de gps-technologie en opsporing van FRIS. Binnen een paar weken verwacht het ook andere grote verzekeraars aan te sluiten.

Ook wil het merk trainingssessies aan gaan bieden aan ‘Super73-eigenaren, ouders, fietsorganisaties of scholen om veiligheid- en bewustheidstraining te promoten’. De training bestaat uit een groepstocht en les in standaard fietsregels en het gebruik van sloten en tracking.

Meer over fatbikes en mis niets met onze Bright-app.