©Unsplash

Spotify heeft er flink veel betalende gebruikers bij gekregen en draait recordomzet

Spotify heeft er flink veel betalende gebruikers bij gekregen en draait recordomzet

23 april - 14:23

Spotify blijft groeien en heeft nu 615 miljoen actieve gebruikers. Ook het aantal betalende gebruikers blijft groeien, waardoor Spotify zijn winstgevendheid eindelijk eens kan vasthouden.

De 615 miljoen Spotify-gebruikers in het afgelopen kwartaal zijn er 19 procent meer dan een jaar geleden: precies 100 miljoen gebruikers erbij in een jaar. Het betalende deel van de Spotify-gebruikers groeide tot 239 miljoen abonnees, 14 procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt Spotify in zijn cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.

Door die groeiende cijfers komt Spotify tot een recordomzet, van voor het eerst 1 miljard euro in een kwartaal. De winst komt op 168 miljoen euro, een opsteker voor de Zweden want voorgaande jaren werd er vooral verlies gedraaid. Zo noteerde Spotify een jaar geleden nog 156 miljoen euro verlies.

'Eindelijk meerderjarig en winstgevend'

De winstgevendheid van Spotify valt samen met de 18e verjaardag van het bedrijf, dat op 23 april 2006 werd opgericht. Een paar jaar later begon het bedrijf door te breken: in 2010 was Nederland aan de beurt, maar op dat moment hadden veel muziekliefhebbers al via omwegen toegang tot Spotify: er was een ware handel in invites. Spotify was op dat moment revolutionair, door als één van de eerste bedrijven heel veel muziek aan te bieden voor een vaste prijs per maand, of zelfs volledig gratis met reclame. Op dat moment kostte ook digitale muziek nog veel geld: ruim 1 euro per mp3-tje was normaal en illegaal downloaden vierde hoogtij.

Spotify-topman Daniel Ek stipt de verjaardag van zijn bedrijf aan en stelt: "als een volwassen bedrijf zijn we nu consistent winstgevend, dat is geweldig nieuws." Spotify verwacht dat het totale aantal gebruikers in het huidige kwartaal doorgroeit tot 631 miljoen, met 245 miljoen betalende abonnees. Het bedrijf verwacht zijn winst op te voeren naar 250 miljoen euro voor dit kwartaal.

En dat nieuwe HiFi-abonnement met betere geluidskwaliteit dat maar blijft uitlekken? Vandaag is blijkbaar niet het moment.

Meer Spotify en mis niets met onze Bright-app.