©Unsplash

Metaverse blijft miljarden kosten en ook AI is voor Meta nog lang niet winstgevend

Metaverse blijft miljarden kosten en ook AI is voor Meta nog lang niet winstgevend

25 april om 10:18

Meta-topman Mark Zuckerberg heeft weer een aantal boeiende uitspraken gedaan bij de bekendmaking van de nieuwste kwartaalcijfers van het bedrijf. Zo weten we meer over de winstgevendheid van de AI van Meta en nadert het verlies op de metaverse ongelofelijke proporties.

Door de AI-goudkoorts zetten alle grote techbedrijven de AI-kraan vol open. Zo ook Meta, dat kunstmatige intelligentie toepast in al zijn producten, van een plaatjesmaker in WhatsApp tot een chatbot die met Instagram en Facebook verweven wordt. Volgens topman Mark Zuckerberg duurt het nog wel even voordat de AI van Meta echt winstgevend wordt.

"Historisch gezien zijn investeringen in deze nieuwe schaalbare ervaringen in onze apps goed om zetten in een zeer goede investering op lange termijn, voor ons en voor investeerders die ons trouw zijn gebleven", zei Zuckerberg tijdens de toelichting van de kwartaalcijfers. Hij vergeleek AI met de intrede van functies als Stories en Reels, die snel populair waren maar niet direct winstgevend. "De eerste tekenen zijn hier ook vrij positief. Maar het bouwen van de toonaangevende AI zal ook een grotere onderneming zijn dan de andere ervaringen die we aan onze apps hebben toegevoegd, en dit zal waarschijnlijk enkele jaren duren."

Volgens Zuckerberg is de AI van zijn bedrijf al door 'tientallen miljoenen mensen' gebruikt, maar da's geen wonder gezien de schaal van het bedrijf. Miljarden mensen gebruiken de apps van Meta, en de AI zit in Engelssprekende landen sinds vorige week zelfs in het zoekveld: dan kom je het wel tegen. Dit is echter nog de ontdekkingsfase: Meta moet nog uitzoeken wat gebruikers van AI verwachten, gebruikers moeten het gaan gebruiken en dan moet het nog winstgevend worden ook.

Metaverse nadert gat van 50 miljard dollar

Over langetermijninvesteringen gesproken: ook het metaverse blijft zo'n project voor Meta. Het blijft Zuckerberg duidelijk dat de toekomst ergens rondom het metaverse ligt, met brillen, VR, AR of iets daar in de buurt. Dat plan krijgt wel iets meer vorm met de aankondiging om van Meta's Horizon OS een soort Windows voor VR-brillen te maken.

Maar vooralsnog kost Reality Labs vooral geld: de VR- en metaverse-afdeling van het bedrijf maakte het afgelopen kwartaal 3,85 miljard dollar verlies. Sinds eind 2020 ligt het verlies van de afdeling daarmee al boven de 45 miljard dollar, en vooralsnog lijkt er geen zicht op zowel winst als een rem op die enorme kosten. Maar goed nieuws: analisten hadden verwacht dat het verlies van Reality Labs groter zou zijn, met 4,31 miljard dollar afgelopen kwartaal.

Threads blijft groeien

Over die kwartaalcijfers gesproken: Meta brengt ondanks al die investeringen nog behoorlijk wat geld in het laatje. De omzet van ruim 36 miljard dollar zorgde voor een winst van bijna 12,5 miljard dollar – in drie maanden tijd. Da's 117 procent meer winst dan een jaar geleden. En ook het aantal actieve gebruikers van Meta is hoger: 7 procent meer dan vorig jaar voor een totaal van 3,24 miljard mensen dat dagelijks minstens één Meta-app gebruikt.

Over gebruikers gesproken: ook Threads blijft groeien. De Twitter/X-concurrent van Instagram krijgt steeds meer functies en heeft nu meer dan 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers: 20 miljoen meer dan in februari. Daarmee is een vrij consistente groei ingezet na de eerste spurt naar 100 miljoen gebruikers in de eerste weken. Daarna zakte dat wat in, maar nu is Threads goed op weg om het vermoeden van Zuckerberg waar te maken: ook Threads zou 1 miljard gebruikers kunnen krijgen, denkt de topman.

Hoewel Meta beter dan verwacht heeft gepresenteerd, en vooral de reclame-tak ondanks tegenslagen fors meer heeft opbracht, heeft Meta zijn vooruitzichten voor het huidige kwartaal iets bijgesteld. Daardoor is het aandeel van Meta meteen ruim 15 procent minder waard geworden – rare jongens, die investeerders.

Meer Meta en mis niets met onze Bright-app.