©Bright

Duurtest Volvo EX30: ergernissen maar toch goeie zin

Duurtest Volvo EX30: ergernissen maar toch goeie zin

25 april - 13:12 Laatste update: 19:42

Onze autotester Rutger rijdt een maand in de nieuwe Volvo EX30. De kleinste volledig elektrische auto van het merk. Beginnen er nu al scheurtjes in deze jonge relatie te ontstaan?

De Volvo EX30 trekt bekijks. Het is de best verkopende elektrische Volvo, en dat geloof ik meteen als ik kijk hoe er op gereageerd wordt door mensen. Iedereen vindt het een leuk karretje. Ik ook. Hij rijdt lekker pittig, hij voelt echt fris en hij ziet er uit om op te pakken (dat lukt niet, hij weegt 1800 kilo). Maar na een eerste goede date bleek ook direct dat het niet alleen rozengeur en maneschijn is met de mini-Zweed.

Tijdens het laden werd de snelheid steeds beperkt naar 6 ampère, tenzij ik dat bij elke laadstart met de hand aanpaste. Het middenscherm startte zichzelf tijdens een lange rit een keer zomaar opnieuw op en de Harman/Kardon-soundbar is een slechte combinatie met de Wu-Tang Clan. De bas is zo modderig dat het na een kwartier niet meer te doen is.

Ergernis van korte duur

Nu moet ik mezelf ook even reviewen. Mijn reactie op dit soort ergernissen in de Volkswagen waren 'waarom kunnen die Duitsers dit niet beter doen!'. Bij de Volvo denk ik 'ach, dit hebben ze met een software-update vast zo opgelost'. Waarom stemt de Zweed mij milder? Omdat de software- en knopjes-issues in de Volkswagen al zo lang bestaan dat ze ook al lang opgelost hadden kunnen worden.

Daarnaast was de software in bijvoorbeeld de elektrische XC40 prima en verwacht ik dat de paar gremlins in de EX30 ook daadwerkelijk nog naar hetzelfde niveau gebracht kunnen worden. Bovendien is de Volvo verkrijgbaar voor minder dan 36.000 euro en begint de Volkswagen ID.7 bij 56.000 euro. Dat legt de lat toch wat hoger.

Op dit moment zouden er twee zaken zijn die me mogelijk zouden weerhouden van het aanschaffen van de EX30. De beenruimte achterin is niet groot en die soundbar is écht beroerd, zeker als je bedenkt dat het een audio-upgrade is ten opzichte van het gewone systeem. Voor podcasts is het geluid uitstekend, maar speel de laatste Billie Eilish af en je weet niet waar je het zoeken moet met je oren. En ja, ik heb alle settings van de equalizer al tot in den treure uitgeprobeerd.

Lezersvraag: hoe zit het met de privacy?

Deze week heeft de EX30 een eerste software-update gehad en nu zou het laadprobleem in ieder geval opgelost moeten zijn. Ik houd jullie op de hoogte over mijn ervaringen. Vragen zijn welkom via de socials.

Vorige week kwam deze vraag binnen: "Hoe staat het met de privacy? Daar ik berichten lees en hoor dat Volvo met de EX30 wel erg ver gaat met je in de gaten houden in vergelijking met andere elektrische auto’s."

Eerst daarop het lange antwoord van Volvo: "Volvo en Google houden zich aan de EU-regels mbt data en privacy. Vanuit een Google perspectief is het niet anders dan GSM of laptop, je geeft consent (of niet) en daarmee wordt data analytics geactiveerd (of niet). Met consent krijg je automatisch toegang tot alle Google-diensten. Rijhulpsystemen hebben niets met Google te maken, dit is IP van Volvo Cars. Alle data m.b.t. safety gerelateerde zaken zijn van Volvo. Deze worden alleen gebruikt t.b.v. system learning (om systemen beter en slimmer te maken). Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen wat Volvo owned is en Google owned (binnen de EU-privacy wetgeving)."

Daarnaast nog een duit in het zakje van mij: de rijhulpsystemen van Volvo zijn allemaal verplichte items sinds 2022. De meest irritante verplichte “hulp” is de driver attention warning. Als de camera een tijdje je ogen niet registreert, gaat hij ervan uit dat je niet oplet en krijg je een geluidje. Dat is een ergernis bij bijna alle nieuwe auto’s. Nadeel van de EX30 is dat het 7 keer klikken kost om hem uit te schakelen. De EU verplicht dat het systeem bij elke keer instappen opnieuw ingeschakeld wordt en dus moet je bij elke rit 7 keer klikken in het infotainmentsysteem.

Voor meer reviews van elektrische auto's volg je de updates van de Bright Duurtest