De beste tweedehands elektrische auto's tussen 10.000 en 15.000 euro

©Bright

De beste tweedehands elektrische auto's tussen 10.000 en 15.000 euro
17 mei om 17:02
Laatste update: 17 mei om 17:03

Je zoekt een tweedehands elektrische auto? Onze autotester Rutger helpt. Wat zijn de betaalbare allrounders: tussen de €10K en €15K.

Wij krijgen wekelijks vragen over welke elektrische auto je moet kopen. Eerder gaven we je de beste opties als je minder dan €10K te besteden hebt. Vandaag zitten we nog niet in de Quote 500, maar wel iets hoger: auto’s tussen tien- en vijftienduizend euro. We zoeken tot 17.000 euro omdat je voor nu nog een aanschafsubsidie kunt krijgen van 2000 euro.

In de lijst onder de €10K vond je geen lange-afstandsmachines terug. Je kunt in die goedkopere wagens prima een trip in Nederland doen, maar je veel verder, dan moet je gaan plannen en rekenen op extra tijd voor laden. Tussen de auto’s die we vandaag voor je hebben doe je minder concessies.

Wat kan niet:
- De caravan meezeulen
- In 20 minuten weer helemaal volgeladen zijn

Wat kan wel:
- Lange afstanden reizen zonder veel extra stops
- Elke dag met een volle accu vertrekken (zeker als je thuis of op je werk kan laden)
- In stilte rondcruisen en je podcast op laag volume verstaan
- Geen fijnstof en CO2 de bebouwde kom in helpen
- Vier keer minder betalen per gereden kilometer dan iemand met een benzineauto

Aan de hand van bovenstaand lijstje kun je bepalen of je verder moet lezen of niet. Het kan heel goed zijn dat jij net die ene figuur bent die in Zagreb werkt en in Hooghalen woont en elke dag op en neer gaat. Of dat jij vlakbij de Duitse grens woont en goedkoper tankt. Supertof voor je, maar dit advies is voor de meerderheid van de mensen wel nuttig.

Optie 1: Hyundai Kona 64 kWh

De Hyundai Kona is een compacte SUV met een wat frumpy uiterlijk, maar wel 400 kilometer rijbereik en veel luxe standaard aan boord. Let er op dat je de versie koopt met deze grotere 64 kWh-accu. Er is ook een versie met 39 kWh aan boord. Die was begrijpelijkerwijs minder populair. Standaard heb je 204 pk onder de voet. Je kunt in de Kona dan ook echt genieten van de power van elektrisch rijden. Snelladen gaat met 77 kW max. Dat betekent in de praktijk dat je laadstops zo’n 40 minuten duren. Prima als je even wat gaat eten of drinken. De Kona heeft de meestgebruikte CCS-aansluiting handig voorop de neus, dus laden kan overal, inclusief de Tesla supercharger.

Optie 2: Kia e-Niro 64 kWh

De halfbroer van de Kona. Bijna alles wat geldt voor de Hyundai, geldt ook voor de Kia e-Niro. Hij is alleen wat ruimer en kwam later op de markt. Dat betekent in praktijk dat hij lastiger te vinden is onder ons prijsplafond, maar er zijn wel degelijk een paar te vinden.

Overige opties:

De Opel Ampera-E heeft een 60 kWh-accu aan boord en biedt met de buitenruimte van een Corsa de binnenruimte van een Astra. Groot nadeel ten opzichte van de Koreanen hierboven: snelladen gaat met maximaal 46 kW. Ook de Opel Corsa E kun je voor dit bedrag al krijgen. Met zijn 50 kWh-accu is het wat mij betreft nét geen aangename reisauto. Snelladen gaat met 100 kW, dus dat is uitstekend, maar na 200 km snelweg moet je écht weer laden. Een trip naar Berlijn zal dus gaan, naar Barcelona kost je serieus extra tijd.

Alle andere opties in dit segment hebben nadelen vergelijkbaar met de auto’s onder de €10K. Een BMW i3 is een hele leuke auto om te rijden bijvoorbeeld, maar karig uitgerust standaard én zelfs de grootste accu is kleiner dan in een elektrische Opel Corsa. Boven de €15K heb je meer te kiezen. Die bespreken we volgende week.

Bij al deze auto’s raad ik je aan om via Aviloo een batterijtest te bestellen. Daarmee kun je zien hoeveel procent van de originele capaciteit de accu nog heeft. Eventueel kun je de koop sluiten onder voorbehoud van een capaciteit boven de 90%.

Volg meer nieuws over elektrisch rijden met onze Bright-app.

Lees meer koopadvies bij Bright Stuff.