Ferrari en McLaren gaan elektrisch dankzij deze slimme elektrische motor

Ferrari en McLaren gaan elektrisch dankzij deze slimme elektrische motor

14 mei - 17:17

Axiale fluxmotor: onthoud dat als je indruk wil maken op je nerdvriendjes. Het lijkt de elektrische motor van de toekomst te worden.

Wie in het vooronder van een elektrische auto kijkt, ziet altijd ongeveer dezelfde vorm elektrische motor. Qua uiterlijk niet heel erg anders dan die in een wasmachine. Bijna alle elektrische auto’s gebruiken hetzelfde type elektrische motor: radiale fluxmotoren. Dat klinkt aanzienlijk meer Back to the Future dan het in werkelijkheid is. Het gaat om een elektrische motor die over zijn lengte de kracht opwekt.

Het grootste voordeel van die motoren is dat we al decennia geleden hebben uitgevogeld hoe we ze goedkoop en betrouwbaar kunnen produceren. Het nadeel: ze zijn lastig te koelen en kunnen daarom vaak niet op 100% van hun capaciteit draaien.

Axiaal in plaats van radiaal

De axiale fluxmotor bestaat al sinds 1821, maar het was altijd een lastig ding om betrouwbaar te produceren. Met alle nieuwe vindingen is het altijd de vraag: werkt het, werkt het betrouwbaar, is het betaalbaar en willen mensen het überhaupt proberen? Bij de axiale fluxmotor waren de laatste drie antwoorden lang: “nee”. Maar het Engelse YASA heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een verbeterde versie en met slimme aanpassingen gezorgd dat deze nu geproduceerd kan worden. Mercedes-Benz is daar in gesprongen en produceert nu de door YASA ontworpen motoren.

Een “ouderwetse” radiale motor met een piekvermogen van 200 kW, die continu draait, kan ongeveer 50% van het piekvermogen leveren tussen 80 en 100 kW, omdat hij anders te heet zou worden. Een YASA-motor van 200 kW daarentegen kan continu op 150 kW draaien dankzij de verbeterde koeling. De termen radiaal en axiaal slaan op de manier waarop de as van het wiel wordt aangedreven. Bij een traditionele radiale motor gebeurt dat haaks, bij een axiale motor gebeurt dat parrallel aan de as. Dat zorgt er kort door de bocht voor dat zo'n axiale motor veel platter kan zijn.

Het elektromagnetische veld dat bij een axiale fluxmotor wordt opgewekt is echter ingewikkelder dan de 'platte' flux die bij een conventionele radiale fluxmotor wordt opgewekt. Die complexere flux maakte het lange tijd moeilijker om de werking van de motoren in 3D-modellen te voorspellen, maar nu kan dat dus wel. Voor de liefhebbers van natuurkunde: deze video duikt dieper in de materie, met de formules erbij.

Vooralsnog voor sportwagens

Omdat je een groot oppervlak kunt koelen omdat het over een hoge schijf verdeeld is, kan de motor langer op vol vermogen draaien. Geen wonder dan ook dat de eerste klanten voor deze motor Ferrari, McLaren en Lamborghini zijn en dat AMG bijzonder geïnteresseerd is om deze motor te koppelen aan hun accutechnologie.

Omdat de motoren kleiner zijn kunnen ze ook in het wiel geplaatst worden. Dat geeft meer ruimte voor bagage en passagiers in de auto, maar is niet bevorderlijk voor het rijgedrag. Omdat de wielen niet geveerd worden is het alsof je met hele zware klompen aanloopt. Niet ideaal voor een sportauto. Daarnaast is het de vraag of naast de ruimtebesparing de motoren ook kostenefficiënt gemaakt kunnen worden. Alleen dan zien we deze motoren niet alleen in sport-, maar ook in gezinswagens.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.