©Unsplash

Fortnite krijgt boete van Nederlandse waakhond ACM wegens misleiden kinderen

Fortnite krijgt boete van Nederlandse waakhond ACM wegens misleiden kinderen

14 mei om 10:51
Laatste update: 14 mei om 11:08

Fortnite zet jonge gamers met misleidende reclames onder druk om aankopen in de game te doen, vindt de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De waakhond legt een boete op van 1,1 miljoen euro: niet niks, maar voor megasucces Fortnite een schijntje.

Fortnite-maker Epic Games heeft zich volgens de ACM schuldig gemaakt aan 'oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen'. "Juist bij het aanbieden van producten aan kinderen moeten bedrijven zorgvuldig te werk gaan. De ACM zag tijdens haar onderzoek dat kinderen die het spel spelen op verschillende manieren druk konden ervaren om aankopen te doen", aldus de waakhond.

Fortnite-spelers zien bijvoorbeeld tikkende timers, die de indruk wekken dat spelers spel moeten beslissen om bijvoorbeeld een bepaalde skin te kunnen kopen. Ook knoppen als 'get it now' of 'buy now' dragen volgens de ACM bij die oneerlijke handelspraktijk, en dat komt nu dus te staan op een boete van 1,1 miljoen euro. Epic Games wordt verboden agressieve handelspraktijken verweten voor die teksten, en misleiding voor de reclames. Voor beide praktijken legt de ACM een boete van ruim een half miljoen op.

Epic Games neemt stappen

Naar aanleiding van de boetes en de klachten van de ACM, neemt Epic Games in Nederland enkele tijdelijke maatregelen. De timers zijn weggehaald, en wordt gewoon duidelijk getoond wanneer een item uit de winkel verdwijnt. Minderjarige spelers in Nederland krijgen ook geen items meer te zien die bijna uit de winkel verdwijnen, omdat zij dan dus onder druk worden gezet iets te kopen.

De ACM is tevreden als Epic Games die maatregelen doorvoert, en controleert die nogmaals op na 10 juni. Maar Epic Games gaat in beroep, omdat de werking van de Item Shop in Fortnite door de ACM verkeerd begrepen zou worden. De eisen van de ACM zouden voor een 'slechte ervaring' voor spelers zorden. De ontwikkelaar wijst ook op de instellingen voor ouders die al langer aanwezig waren, die ervoor zorgen dat minderjarige gamers geen aankopen met echt geld kunnen doen. 

Fortnite is één van de grootste succesverhalen in de game-industrie. De gratis aangeboden game verdient miljarden via in-game aankopen. De boete van 1,1 miljoen zal Epic Games weinig deren, want sinds 2017 werd al zeker 20 miljard dollar winst gemaakt met de game.

Meer games en mis niets met onze Bright-app.