©Unsplash

Snel een EV kopen! Elektrische auto subsidie verdwijnt vanaf 2025

Snel een EV kopen! Elektrische auto subsidie verdwijnt vanaf 2025

16 mei - 14:24

Wie een nieuwe of gebruikte elektrische auto wil kopen, kan dat maar beter dit jaar nog doen. Dan krijg je een hoop subsidie die vanaf volgend jaar definitief verdwijnt. In het hoofdlijnenakkoord van het komende nieuwe kabinet, staat wel dat de korting op de motorrijtuigenbelasting blijft. De Bovag en Rai Vereniging hebben al kritiek op de nieuwe plannen.

Het verdwijnen van de subsidieregeling voor elektrische auto’s komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het demissionaire kabinet presenteerde in april al het plan om de SEPP-subsidie vanaf 2025 te stoppen, in ieder geval voor gebruikte stekkerauto’s. Dat neemt de nieuwe coalitie van de PVV, BBB, NSC en VVD dus over en doet er nog een schepje bovenop door ook nieuwe EV’s de subsidie te ontnemen.

Zware elektrische auto’s houden MRB-korting

Als troostprijs blijft de gewichtscorrectie voor elektrische auto’s bestaan voor de motorrijtuigenbelasting. Die wordt berekend op basis van het gewicht en EV’s zijn stukken zwaarder door hun accupakketten dan benzineauto’s. De nieuwe coalitie schrijft in het hoofdlijnenakkoord dat “verduurzaming van het wagenpark gestimuleerd blijft worden”. Tegelijkertijd blijven ze “oog houden voor de fossiele rijder” en willen ze dat “de elektrische rijder eerlijker gaat bijdragen om de opbrengen op de lange termijn houdbaar te houden”. Oh ja, en we mogen ook weer 130 km/u rijden op bepaalde snelwegen. Welke wegen precies wordt nog uitgezocht.

Bovag en Rai hebben kritiek

Brancheverenigingen Bovag en Rai Vereniging hebben al gereageerd (via Automotive Management). Beide organisaties vinden het jammer dat de subsidie verdwijnt maar zijn wel tevreden met de MRB-korting voor elektrische auto’s. Ze moedigen de politici aan om dat vooral door te trekken naar Plug-in Hybrides en elektrische bestelauto’s, want die kampen met hetzelfde probleem door hun zware accupakketten.

De RAI Vereniging heeft ook zorgen over het afbouwen van het Nationale Groeifonds. Met die milieusubsidie werden ook duurzame projecten in de Nederlandse mobiliteitssector gefinancierd. “Deze zijn cruciaal om in Nederland een bloeiende mobiliteits­industrie en daarmee banen te behouden en bij te dragen aan veilige en duurzame mobiliteit.”

De vier partijen gaan nu formeren en het kabinet dat daaruit komt gaat het hoofdlijnenakkoord omzetten in een regeerprogramma. De exacte invulling van de plannen kan dus nog wat veranderen.

Lees meer over mobiliteit en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.