Kia

Elektrische auto van de zaak goedkoper voor baas

Elektrische auto van de zaak? Die is straks bijna altijd goedkoper voor je baas

10 juni om 15:11
Laatste update: 10 juni om 15:11

Een elektrische auto van de zaak kost je baas vanaf volgend jaar bijna altijd minder geld dan een fossiele auto. Met name de lease- en laadkosten zijn voordeliger voor werkgevers. Maar geldt hetzelfde voor de werknemer?

Duurzaamheidsadviseur CD Delft keek in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) naar de kosten van een zakelijke leasevloot met alleen elektrische voertuigen, over een periode van vijf jaar. Die werden vergeleken met de bedragen die neergelegd moeten worden als werknemers de komende vijf jaar in fossiele auto’s zakelijke ritten moeten maken.

De kostenbesparing zit volgens de onderzoekers in de lagere onderhouds- en brandstofkosten van elektrische auto’s. Bij veel gereden kilometers zijn die kosten aanzienlijk lager dan de hoge aanschafprijs van EV’s. Bij fossiele auto’s geldt het tegenovergestelde: daar weegt de lagere aanschafwaarde niet op tegen onderhoud en brandstof.

Dit geld voor de grotere en zwaardere auto’s in de B, C- en D-segmenten, zoals bijvoorbeeld de Opel Corsa-e, de Kia Niro EV en de Tesla Model Y. Volgens het onderzoek valt 94 procent van de zakelijke auto’s in die segmenten.

Minder goed nieuws voor werknemer

Bij het gunstige kostenplaatje moet je wel een belangrijke slag om de arm houden. De formerende partijen in de Tweede Kamer willen elektrisch rijden zwaarder gaan belasten, door een zogeheten gewichtscorrectie door te voeren in de motorrijtuigenbelasting. Die mogelijke extra kosten zijn nog niet meegenomen in het onderzoek van CE Delft.

Ook geldt het rooskleurige financiële plaatje lang niet voor alle werknemers. Zij betalen namelijk bijtelling over de aanschafwaarde van de auto waarmee zij rijden. Die is tot 2030 vaak hoger dan die van een fossiele auto. Een van de redenen daarvoor is het vervallen van het verlaagde bijtellingspercentage vanaf 2026.

‘Elektrisch rijden mag nooit duurder zijn’

De NVDE vindt dan ook dat de overheid de bijtelling aan moet passen. “Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit en het klimaat en zou daarom nooit duurder mogen zijn dan fossiel rijden”, zegt voorzitter Olof van der Gaag.

De vereniging vestigt zijn hoop verder op een andere prikkel die de overheid kan geven om zakelijk elektrisch rijden een steuntje in de rug te geven: werkgevers verplichten om emissievrije auto’s te kopen. Een zogeheten vlootnormering zou bij invoering in 2027 een boost geven in het aandeel elektrische auto’s van de zaak. Volgens de onderzoekers van CE Delft gaat het dan om een toename van 57 naar 66 procent in 2030.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.