Adblock Plus verkoopt nu advertenties aan hoogste bieder

Adblock Plus verkoopt nu advertenties aan hoogste bieder

13-09-2016 16:56 Laatste update: 27-04-2018 03:30

Het bedrijf achter de populaire adblocker Adblock Plus lanceert een advertentieplatform. 'Chantage', vindt de advertentiebranche.

Met de plug-in van Adblock Plus blokkeer je alle advertenties op internet, behalve de zogenaamde 'niet-opdringerige advertenties'. Dat zijn advertenties die internet volgens Adblock Plus niet lelijker maken. Sympathiek, zou je denken. Maar critici denken daar toch écht anders over. Zo maakt Adblock Plus al jarenlang uitzonderingen voor grote multinationals zoals Google en Microsoft. Zij betalen véél geld zodat hun advertenties alsnog getoond kunnen worden, ondanks de plug-in. Dat 'white-listen' van advertenties gebeurde altijd in voor de buitenwereld schimmige deals: als website of adverteerder kon je je niet zomaar opgeven om op zo'n 'white-list' te komen.

Advertentie naar de hoogste bieder

Daar komt nu verandering in. Het Duitse moederbedrijf achter Adblock Plus, Eyeo, introduceert deze herfst nog een online advertentieplatform. Geen schimmige deals meer want nu mag iedereen zich ervoor opgeven. Zolang je maar flink in de buidel tast worden advertenties alsnog door de adblocker toegelaten. Daarvoor rekenen ze 30 procent van de boekwaarde van een advertentie. Het bedrijf wordt daarmee zelf dus een advertentieboer.

Adblock Plus houdt zelf bij hoog en laag vol dat ze een 'beter' internet wil verwezenlijken: geen irritante reclames meer. Maar, het idealisme van Adblock Plus is ver te zoeken, vindt Jeroen Verkroost, voorzitter van de brancheorganisatie voor digitale advertenties (IAB). "Eyeo is geen stichting, maar een bedrijf met een winstoogmerk. Het pr-verhaal is leuk van ze: dat ze een beter internet willen. Maar dit initiatief is volledig commercieel gedreven."

'Chantage'

Volgens de brancheorganisatie misbruikt Adblock Plus haar dominante marktpositie om bedrijven schoorvoetend te dwingen om te betalen. Chantage, vindt Verkroost: "Het is niet anders dan ransomware."

Dat de dienst zoveel gebruikers kent, snapt hij ergens ook wel. "Adverteerders zijn denk ik wat doorgeslagen in opdringerige reclames op het internet." Maar de handelswijze van Adblock Plus brengt het online verdienmodel in gevaar. "Uitgevers zoals nieuwswebsites maken dure content en de manier om die kosten terug te verdienen zijn advertenties." Een extra partij in de advertentieketen levert niemand iets op behalve Adblock Plus zelf, betoogt hij.

Maatregelen tegen adblockers

De brancheorganisatie vreest dat mensen dadelijk moeten betalen om websites te bezoeken. "Het klinkt natuurlijk prachtig: een internet zonder advertenties." Maar 'voor niets gaat de zon op.' Veel websites nemen al maatregelen tegen adblockers: zo blokkeren zij gebruikers die daarmee hun website bezoeken.