'Nog geen Facebook-exodus in Nederland'

'Nog geen Facebook-exodus in Nederland'

11-04-2018 15:57 Laatste update: 13-04-2018 14:19

Het privacyschandaal en de oproep van Arjen Lubach hebben tot nu toe nog niet tot een grote exodus van Nederlandse Facebook-gebruikers geleid.

Het schandaal rond Cambridge Analytica en de Bye Bye Facebook-actie van Zondag met Lubach hebben nog maar een kleine impact op het Facebook-gebruik in Nederland. Arjen Lubach riep zijn 804.000 kijkers zondag op om woensdagavond hun account te verwijderen. Op het moment van schrijven hebben 32.000 Facebook-gebruikers te kennen gegeven dat ze meedoen aan de Bye Bye Facebook-actie van Zondag met Lubach, 78.000 mensen zijn 'geïnteresseerd'.

Voor de oproep van Lubach was er al de hashtag #deletefacebook. Onder meer Apple-oprichter Steve Wozniak besloot zijn Facebook-account op te heffen, omdat het sociale netwerk hem naar eigen 'meer negatiefs dan positiefs' opleverde. Ook WhatsApp-oprichter Brian Acton verwijderde zijn account.

'Ze weten alles toch al van mij'

Uit cijfers van Coosto, een bedrijf dat is gespecialiseerd in socialmedia-monitoring, blijkt dat de hashtag #deletefacebook sinds 18 maart 4.873 keer is gebruikt in openbare Nederlandse Facebook-berichten. De hashtag #byebyefacebook werd sinds Lubachs oproep van 8 april 1.375 keer gebruikt.

Coosto kan niet zien hoeveel mensen in de afgelopen dagen hun Facebook-account ook daadwerkelijk hebben verwijderd. Dat mensen een hashtag noemen, betekent ook niet meteen dat zij hun account opheffen, vertelt marketingmanager Bjorn van Antwerpen van Coosto. "Zo zijn er berichten te vinden van mensen die zeggen: 'Zo vandaag Facebook verwijderen #deletefacebook'. Maar zie ik ook berichten als: 'Ik blijf vandaag gewoon op Facebook. Ze weten alles toch al van mij, dus niet zeuren. #byebyefacebook'. Daarnaast zijn er sympathisanten van de actie die in het midden laten of ze hun account al dan niet gaan verwijderen." 

Minder vind-ik-leuks

Uit een inventarisatie van Bright blijkt dat de Facebook-pagina's van veel grote Nederlandse media de afgelopen week te kampen hebben met een teruglopend aantal vind-ik-leuks, terwijl die aantallen normaal alleen maar stijgen.

De pagina's van technologiemedia en media die populair zijn onder hogeropgeleiden, zoals NRC Handelsblad en de Volkskrant, hebben naar verhouding het meeste te lijden onder het vertrek van Facebook-gebruikers. De pagina van de Volkskrant raakte in zeven dagen tijd 236 likes kwijt, NRC verloor er 179. Voor beide kranten betekende dat een daling van 0,1 procent in een week. De paginalikes van Tweakers daalden 0,3 procent, die van Bright met 0,1 procent.

Bij veel grote internationale media is juist een lichte stijging te zien. De pagina's van BBC News, CNN, Fox News, The New York Times, Al Jazeera, France 24 en Sky News noteren een groei van 0,1 procent in een week tijd.

'Interactie niet significant gedaald'

Afgezet tegen de naar schatting 10,8 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers lijkt het effect vooralsnog beperkt. Zo is er volgens Levi Witbaard, marketing director van OBI4wan, een bedrijf dat sociale media monitort, nog geen sprake van een grote uittocht. "We hebben meer dan duizend klanten en bij hen merken we nog niet dat de interactie op Facebook significant afneemt." 

Uit een peiling van Ruigrok NetPanel onder 587 Nederlanders blijkt dat ruim driekwart van de ondervraagden (77 procent) geen aanleiding ziet om hun Facebook-profiel nu te verwijderen. Veel genoemde redenen om het Facebook-account te behouden zijn dat men 'niets te verbergen' heeft en dat 'ze mijn data toch al bezitten'. In een enquête van RTL Nieuws zei bijna de helft van de ondervraagden te overwegen hun Facebook-account te verwijderen.

Terugverlangen naar Hyves

Op de evenement-pagina van Zondag met Lubach wisselen gebruikers ondertussen tips uit voor andere sociale netwerken, zoals Diaspora, terwijl een enkeling zegt terug te verlangen naar Hyves.

Bij sommige Facebook-gebruikers wekt de actie van Lubach ergernis op. Zo schrijft Marketingfacts-oprichter Marco Derksen op Facebook dat hij de oproep van het VPRO-programma 'veel te kort door de bocht' vindt. "Wat ooit begon als een satirisch tv-programma op de zondagavond is langzaam veranderd in een opportunistisch platform dat handig inspeelt op het sentiment van de massa."

Pas deze instellingen aan om minder met Facebook te delen:


Like Bright op Facebook