Nieuws

Uber gaat achter de ov-reiziger aan met Express Pool

22 februari 2018 13:27

Uber breidt zijn ritdeelprogramma uit door passagiers stukjes te laten lopen, voor goedkopere ritten.

Uber richt zich met zijn nieuwe dienst Express Pool op ov-reizigers. De nieuwe functie is een uitbreiding op het bestaande UberPool. Bij die dienst delen passagiers een rit met een ander en worden ook de kosten gedeeld. Maar waar passagiers bij UberPool van deur tot deur worden gereden, moet er bij Express Pool voor en na de rit een stukje gelopen worden.

Meer zoals bij het openbaar vervoer dus, maar de prijs moet er ook naar zijn. Bij Express Pool geeft de passagier geen specifieke ophaallocatie op, maar een breder gebied rondom die locatie. Hetzelfde geldt voor de plaats van bestemming. Op die manier hoeft de chauffeur minder ver van zijn route af te wijken, wat de kosten voor passagiers moet drukken.

Lastige ophaallocaties

Express Pool werd in de Amerikaanse steden Boston en San Francisco al getest, en wordt nu ook aangeboden in Los Angeles, San Diego, Denver, Miami, Philadelphia en Washington, D.C. Het idee is om meer passagiers ritten te laten delen, en zo de drukte op de weg te verminderen en er ook nog eens meer aan te verdienen.

Toch zijn niet alle chauffeurs te spreken over het systeem, meldt ReCode. De site sprak Uber-chauffeurs die zeggen dat de ophaallocaties die Express Pool aanraadt, lang niet altijd geschikt zijn om langs de weg te stoppen en soms zelfs gevaarlijk zijn. "Het kost meer moeite, er zijn meer potentiële complicaties en slechte beoordelingen van passagiers over dingen waar de chauffeur geen controle over heeft", aldus een chauffeur die het systeem al langer gebruikt.

Andere verwachtingen

Passagiers zouden verwachten wel op hun bestemming afgezet te worden en niet straten verderop. Daarmee staat de dienst haaks op wat Uber tot nu toe heeft gedaan, maar mogelijk is het wel de toekomst van het bedrijf. Tijdens een conferentie van Goldman Sachs zei Uber-CEO Dara Khosrowshahi dat hij het bussysteem van een stad zou willen runnen. "Ik wil dat als je uit een metro komt, er al een Uber op je staat te wachten", aldus Khosrowshahi.

Uber ontwikkelt al een aantal jaar zelfrijdende auto's, die op termijn de auto's met chauffeurs moeten gaan vervangen. Als dat gebeurt, wordt het automatisch delen van ritten nog aantrekkelijker voor Uber, aangezien er geen chauffeur per rit betaald hoeft te worden.

Steeds meer functies

Uber voegde de afgelopen maanden allerlei nieuwe functies toe, ook in Nederland. Zo werd het mogelijk een rit te bestellen voor iemand anders en kun je meerdere stoplocaties instellen. Ook kan je voortaan tegen betaling een Uber-chauffeur laten wachten en kan je chauffeurs ook een fooi geven.