Het beste design van Nederland: 24 winnende ontwerpen
De toekomstige trends in Dutch design op een presenteerblaadje. Dit zijn de producten en projecten die een Dutch Design Award hebben gewonnen.
Nederland is toonaangevend in design. We onderscheiden ons doordat we brutaal en vrij van conventies zijn, terwijl we kritisch en nuchter blijven. Ontwerpen die binnen Nederland voorop lopen zijn voor de rest van de wereld revolutionair. Bekijk hieronder de winnaars van de Dutch Design Awards en je kijkt naar de toekomst van de designindustrie.
Tech, circulariteit, vertrouwen
De 24 winnaars hebben drie thema’s gemeen, zegt ook onze hoofdredacteur Erwin van der Zande, die deel uitmaakte van de jury. Op Black Mirror-waardige wijze wordt gespeculeerd over hoe technologie ons leven steeds sterker beïnvloedt, maar de ontwerpers leggen de macht ook terug bij de bron: de mens. Transparantie is noodzakelijk. Technologie is niet de bepalende waarde; dat is de gebruiker en die is uniek.
Daarnaast is circulariteit één van de belangrijkste thema’s in onze samenleving. Ontwerpers pakken vraagstukken radicaal anders aan en breken daarmee met menige aanname en traditie.
Als derde trend is in een tijd van nepnieuws vertrouwen van het allergrootste belang: wat is echt en wat niet? Zoals Instagram allesbepalend is in de beeldvorming over vormgeving en mode, worden intentie en impact van de boodschap steeds belangrijker.
Zelf zien?
Alle winnende projecten en -producten worden tijdens de Dutch Design Week (20-28 oktober 2018 in Eindhoven) aan het publiek getoond. Dan kiest een internationale vakjury uit alle winnaars de overall winnaar. Het publiek bepaalt tijdens de Dutch Design Week de winnaar van de Public Award.
Product
Transparante laadpaal - The Incredible Machine in opdracht van ElaadNL en Alliander
Heeft een dokter bij het laden van zijn elektrische auto altijd voorrang en een werkloze niet? The Incredible Machine weet complexe processen op basis van algoritmes door middel van een laadpaal inzichtelijk te maken voor een breed publiek.
Circa - Robert Bronwasser in opdracht van Circa
Neem jij ook je smartphone mee naar de slaapkamer vanwege de wekkerfunctie? Slimme wekker Circa is een alternatief voor 24/7 connected zijn via je smartphone.
Custom 3D woven textile Bloko - Aleksandra Gaca
De auto is voor velen een rijdende huiskamer. Aleksandra Gaca creëerde voor de elektrische SYMBIOZ-conceptcar van Renault een geluidsabsorberend textiel die de auto leefbaar maken zoals een modern huis.
Habitat
Micro-huis Slim Fit - Ana Rocha architectuur
Hoe en waar we willen en kunnen we straks nog wonen? Slim Fit past op minder oppervlakte dan twee parkeerplaatsen maar heeft drie verdiepingen. Zo past de microwoning in de binnenstad of tussen huizen in ruimer opgezette (naoorlogse)wijken.
People’s pavilion - Bureau SLA en Overtreders W
De lat voor circulair bouwen kan nog best een stukje hoger. Het paviljoen dat middenop de vorige Dutch Design Week heerste, liet alle gebruikte materialen onbewerkt en intact. Dat heeft geleid tot een nieuwe vormgeving.
Ontwerpen voor een veranderend klimaat is lastig aangezien de randvoorwaarden veranderen. De 200 meter lange Zaligebrug bij Lent (Nijmegen) laat de gevolgen en oplossingen voor stijgende waterniveaus zien. De brug staat boven de natuur, maar is er ook onderdeel van.
Communicatie
Lowlands 2018 - Hansje van Halem
Als individuele ontwerper het beeld van Lowlands festival bepalen vergt lef. Hansje van Halem heeft een nieuw en innovatief systeem ontworpen gebaseerd op een horizontaal- en verticaal lijnengrid waarbinnen letters, vormen en patronen ontstaan.
Wat nu, Koetsier? - Chives Archived met René Put
Deze serie van 45 kleine digitale en analoge advertenties in de Amsterdamse krant Het Parool is het werk van ruim veertig ontwerpers. Met de geschiedkundige aanpak geeft ‘Wat nu, Koetsier’ de historie van het grafisch ontwerpvak een podium en Koetsier een standbeeld.
Paperstorm.it - Moniker
Knap gemaakte digitale oproep voor netneutraliteit die de fysieke eigenschappen van papier en het vallen van flyers onder invloed van wind simuleert. Het idee stamt uit de tijd van de flyerbombardementen: vliegtuigen dropten miljoenen flyers, om zo een (politieke) boodschap te verspreiden. In drie weken tijd hebben bezoekers ruim 22 miljoen flyers verspreid.
Fashion
Fauxmosapien (The Evolution) - Maison the Faux
Het fictieve modehuis Maison the Faux creëerde op de FashionWeek Amsterdam looks in zachte pastellen, maar de show zelf was eerder woest te noemen. Joris Suk en Tessa de Boer van de creatieve studio die zich presenteert als een groots couturemerk noemen hun modehuis ‘een liefdevolle reactie op het huidige modesysteem en een dikke knipoog naar een publiek dat zich vrij durft te bewegen door een vaak bekrompen (mode)wereld’. Concept en collectie werden voor de New York Fashion Week verder doorontwikkeld in FAUXMOSAPIEN the evolution.
An experiment with parabolas - Johannes Offerhaus
De manier waarop Johannes Offerhaus mode, techniek en wiskunde samen laat komen, verdient het om te worden opgepikt door smart-textile partijen. De collectie is geïnspireerd op de parabool als wiskundige vergelijking en bestaat uit vijf outfits plus vijf kunstinstallaties die door de modellen in beweging gebracht worden.
Compulsory shenanigans show - Schueller De Waal
Met de ironische houding die het label Schueller de Waal typeert, zette het duo alle clichés rond de immense shows van luxe modehuizen op hun catwalk. Ze omarmden de beperkingen die ze als jong, onafhankelijk label ervaren met geïmproviseerde oplossingen om aan de (onrealistische) verwachtingen van het huidige systeem te voldoen als resultaat.
Design research
Magazine n° 5 / The Cabinet - MacGuffin magazine
‘MacGuffin’ is een term die cineast Hitchcock ooit introduceerde voor objecten die een verhaal in gang zetten; alledaagse gebruiksvoorwerpen worden in MacGuffin magazine sociaal, sociologisch en designhistorisch belangwekkende thema’s. Zo stelt MacGuffin Magazine onderzoek naar het gebruik en de (historische) beleving van design en crafts op een onderscheidende manier centraal.
Urgentcity / Towards a new vocabulary of terms - Amateur Cities met New Generations
UrgentCity is een onderzoeksproject én een activiteitenprogramma. Samen met experts uit diverse disciplines is de stad van de toekomst onderzocht en nader gedefinieerd, om zo tot een gemeenschappelijk vocabulaire te komen. Hier kan taal als een vliegwiel werken.
MX3D bridge - Joris Laarman met MX3D
Over de gracht van de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam wordt binnenkort de eerste stalen brug ter wereld geplaatst die 3D geprint is door robots. Een doorbraak voor de innovatieve mogelijkheden van (grootschalig) 3D-printen.
Service & Systems
Cow&Co - Anastasia Eggers met Ottonie von Roeder
Cow&Co is een groep koeien die een eigen bedrijf willen starten. De koeien zijn zelfvoorzienende machines die methaangas uit hun pens als brandstof gebruiken om een melkrobot van stroom te voorzien. De dieren bewegen zelfstandig door het groen in een stad en maken online verbinding met hun klanten die verse melk thuisbezorgd willen krijgen. Zo bevraagt Cow&Co de productie-consumptie-relatie tussen mensen en koeien en stelt een alternatief bedrijfsmodel voor.
Swapfiets - Swapfiets
Netflix heeft ons rijp gemaakt voor een abonnement op een fiets, zeggen de oprichters van Swapfiets: je betaalt voor mobiel zijn, niet voor het bezitten van een fiets. Vanaf 12 euro per maand mag je zelfs voor een zachte band de helpdesk bellen. Inmiddels kom je overal blauwe banden tegen.
Groningen Aardbevingbestendig - Freshheads en VIIA
Tot voor kort verliep het veilig maken van publieke gebouwen in Groningen door inspectie, analyse en waar nodig versterking handmatig. Freshheads en VIIA ontwikkelden een tool waarin op basis van inspectiegegevens een 3D-model wordt opgebouwd, waarmee ingenieurs een seismische analyse uitvoeren. Vervolgens wordt vastgesteld welke bouwdelen versterkt moeten worden en in welke mate. Inmiddels werken twintig organisaties met de nieuwe tool.
Best client
Social Label met diverse ontwerpers - Social Label
Bij Social Label in Den Bosch koop je een Piet Hein Eek, ByBorre of Edward van Vliet voor een schijntje van de prijs. Interessante opdracht van Social Label aan onze Nederlandse topdesigners: ontwerp met in de sociale werkplaats aanwezige machines en de aanwezige skills van de werknemers een product dat de concurrentie op de markt aankan. Dat levert niet alleen fraai betaalbaar design op, maar ook geïnspireerde ontwerpers en gemotiveerde mensen in de werkplaatsen.
Augmented Blueware - Royal Delft met Flex/design en Twnkls augmented reality
Het oude ambacht van Delfts Blauw staat centraal in deze digitale augmented-reality-technologie. Voor een overvolle serviesmarkt bedacht FLEX/design de mogelijkheid zeer exclusieve complete serviezen te ontwerpen, waarbij de decoratie van elk afzonderlijk servies telkens weer gebaseerd is op één andere unieke, handgeschilderde Delfts Blauwe vaas.
Het grootste museum van Nederland - Museum Catharijneconvent met Fabrique
Waarom lopen we in eigen land de kerkdeuren vaak voorbij, terwijl we op vakantie bij ieder kerkje naar binnen gaan? Nederlandse kerken worden toegankelijker voor dagjesmensen door Het Grootste Museum van Nederland. Verborgen kerkschatten van dertien bijzondere kerken en synagogen zijn via een audiotour en aanvullende informatie toegankelijk gemaakt.
Young designer
Manon van Hoeckel ontwerpt ontmoetingen. Ze maakt tools die vreemden ertoe aanzetten met elkaar in gesprek gaan. Limbo Embassy is een ambassade voor vluchtelingen, asielzoekers en ongedocumenteerden waar zij de rol van ambassadeurs krijgen zodat een ander licht op het vluchtelingenvraagstuk schijnt.
Olivier van Herpt ontwerpt producten én de machine die ze maakt. Zijn collectie keramische schalen, kommen en vazen is gemaakt met een geavanceerde 3D-printer die hij in twee jaar tijd zelf ontwikkelde. Vele malen groter, complexer en verfijnder dan mogelijk was.
Op de FashionWeek Amsterdam presenteerde Lisa Konno een ‘anti-sweatshop statement’, om mensen attent te maken op de omstandigheden in de fast-fashion-industrie. Een jaar later reisde ze met het kledingmerk Afriek naar Rwanda om een dameskledingcollectie met hun kleermakers daar te creëren. Haar antwoord op én een knipoog naar het integratiedebat: een viering van culturele misverstanden en toeristische clichés.