Zelfrijdende auto's Waymo herkennen handgebaren politie
Autonoom

Zelfrijdende auto's Waymo herkennen handgebaren politie

22-02-2019 16:01 Laatste update: 16:28

De zelfrijdende auto's van Waymo zijn nu in staat om de handgebaren van verkeersagenten te begrijpen.

Een van de grootste uitdagingen voor zelfrijdende auto's is de omgang met mensen van vlees en bloed. Hoe herkent de software bijvoorbeeld een fietser die voorrang geeft? En wat te denken van een verkeersagent die op een kruispunt staat waar de verkeerslichten niet meer werken?

Dat laatste probleem lijkt het Google-zusterbedrijf Waymo inmiddels te hebben getackeld. Het bedrijf dat zelfrijdende auto's ontwikkelt, heeft een video vrijgegeven waarin is te zien hoe de software van de auto een verkeersagent herkent en vervolgens diens aanwijzingen opvolgt.

De auto stopt automatisch bij het kruispunt, waar de software de agent ziet staan. Vervolgens wacht de auto tot de verkeersagent (in de video te herkennen als een geel blok) met armgebaren duidelijk maakt dat het voertuig mag doorrijden.

Enkele jaren geleden liet Waymo al weten dat de software van zijn zelfrijdende auto's in staat was om bijvoorbeeld de handgebaren te herkennen van fietsers die willen afslaan. Het herkennen van de handgebaren van een verkeersregelaar is nog een stuk complexer. De zelfrijdende auto zal bijvoorbeeld ook de handgebaren van een politieagent of een douanier langs de weg moeten herkennen.

Veel minder noodingrepen dan Apple-auto's

In 2018 reden de zelfrijdende auto's van Waymo zo'n 2 miljoen kilometer op de openbare weg, maar belangrijker is het lage aantal ingrepen in de auto's van het zusterbedrijf van Google. Waymo's zelfrijdende auto's hebben de beste score met maar 0,09 noodingrepen per 1600 kilometer. Apple scoort het slechtst volgens de recente cijfers. Testchauffeurs moeten in een zelfrijdende auto van Apple iedere 2 kilometer een noodingreep doen.