'Amazon werkt aan eigen draadloze oordopjes'
Concurrent AirPods

'Amazon werkt aan eigen draadloze oordopjes'

05-04-2019 08:28 Laatste update: 08:28

Amazon gaat in de tweede helft van dit jaar draadloze oordoppen op de markt brengen die worden voorzien van de digitale assistent Alexa.

De oordoppen zullen er net zo gaan uitzien als de AirPods van Apple en ook hetzelfde werken, meldt Bloomberg. Volgens ingewijden wil Amazon zich voornamelijk onderscheiden met een betere geluidskwaliteit. Hoeveel de oordoppen van Amazon zullen gaan kosten, is nog niet bekend, maar doorgaans kiest Amazon ervoor om onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten.

Amazon gaat de oordopjes, die moeten worden gepaird met een mobiele telefoon, leveren met een oplaaddoosje dat kan worden aangesloten op een standaard-usb-kabel. Behalve witte oordoppen overweegt het bedrijf de oordopjes ook in het zwart en grijs te leveren.

Apple heeft veel succes met zijn in 2016 geïntroduceerde AirPods. Hoewel concurrenten als Samsung inmiddels ook draadloze oordoppen op de markt hebben gebracht, heeft Apple nog altijd 60 procent van de nog altijd snel groeiende markt in handen.

Belangrijk project

Voor de hardware-divisie van Amazon zijn de oordoppen een van de belangrijkste projecten, verklaren de ingewijden tegenover Bloomberg. Amazon hoopt met de wearables een nieuwe markt aan te boren voor zijn spraakassistent Alexa.

Begin dit jaar meldde Amazon dat er meer dan 100 miljoen apparaten zijn verkocht waarop Alexa staat geïnstalleerd. Afgelopen najaar introduceerde het bedrijf een hele trits aan Alexa-apparaten, waaronder een spraakgestuurde magnetron en een Alexa-klok.

Alexa-ecosysteem

Het brede aanbod aan slimme apparaten die zijn voorzien van Alexa is een strategische keuze van Amazon, dat op die manier probeert zoveel mogelijk mensen het Alexa-ecosysteem in te trekken. Als je eenmaal een product hebt dat je aanstuurt via Alexa ligt het voor de hand om bij de keuze van een volgend spraakgestuurd apparaat opnieuw voor Alexa te kiezen, zo is het idee.

Hoewel Amazon nog altijd de marktleider is op het gebied van slimme speakers, heeft het bedrijf bij het aan de man brengen van zijn slimme assistent een belangrijk nadeel ten opzichte van Google en Apple, die hun spraakassistenten via hun mobiele besturingssystemen kunnen pushen.