'YouTube werkt met nieuwe afdeling aan interactieve series'
Kies de afloop

'YouTube werkt met nieuwe afdeling aan interactieve series'

10-04-2019 09:04 Laatste update: 10:23

YouTube zou met een nieuwe afdeling werken aan interactieve series, waarbij de kijker zelf keuzes moet maken die het verloop bepalen.

De nieuwe YouTube-afdeling zal werken aan interactieve programma's en speciale live-uitzendingen. De tak wordt geleid door Ben Relles, die eerder verantwoordelijk was voor de realityseries met bekende YouTubers, meldt Bloomberg. Relles zou nog onderzoeken wat de beste manieren zijn om kijkers deel te laten uitmaken van video's.

YouTube zou denken dat interactieve video's het aantal kijkers en daarmee de advertentie-inkomsten zouden verhogen. Volgens recente geruchten zou YouTube willen stoppen met de eigen programma's voor zijn abonneedienst YouTube Premium, waarmee het concurreert met Netflix en binnenkort ook met Disney en Apple.

YouTube ontkent maar zou koers bijstellen

YouTube ontkent die geruchten en zou volgens Bloomberg binnen een aantal weken enkele nieuwe programma's presenteren. Wel zou YouTube volgens Bloomberg minder eigen programma's maken en zich meer willen richten op live-video's en andere programmering waar met advertenties aan verdiend kan worden.

Netflix-film Bandersnatch

Netflix kwam eind vorig jaar met de interactieve film Bandersnatch. Die film van de makers van Black Mirror laat kijkers zelf het verloop van de film bepalen. Op cruciale momenten moet de kijker kiezen wat de hoofdpersoon doet.

Al die keuzes worden overigens door Netflix onthouden. Die informatie wordt volgens het bedrijf gebruikt om toekomstige interactieve films of series te verbeteren. Door de kijker het verhaal zelf te laten bepalen, weten bedrijven immers beter dan ooit wat die kijker precies wil.

YouTube Premium nu ook in Nederland:

Volg Bright op YouTube