Het beste design van Nederland: deel 1
Dutch Design Awards

Het beste design van Nederland: deel 1

29-05-2019 13:08 Laatste update: 13:08

De toekomstige trends in Dutch design op een presenteerblaadje. Dit zijn de producten en projecten die genomineerd zijn voor een Dutch Design Award. In dit eerste deel onder meer aandacht voor architectuur en diensten.

Nederland is toonaangevend in design. We onderscheiden ons doordat we brutaal en vrij van conventies zijn, terwijl we kritisch en nuchter blijven. Ontwerpen die binnen Nederland voorop lopen zijn voor de rest van de wereld revolutionair. Bekijk hieronder per categorie de drie genomineerden voor een Dutch Design Award en je kijkt naar de toekomst van de maakindustrie.

Op 12 juni tijdens de Awards Show, gehost door Wilfried de Jong, worden de winnaars bekendgemaakt. Tijdens Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven tussen 19 en 27 oktober zie je de winnende ontwerpen terug bij de DDA-tentoonstelling en kun je zelf meestemmen voor de publieksfavoriet.

In dit afsluitende deel zie je de drie besten uit de categorieën Product en Young Designer. Deel 1 bevatte de rubrieken Habitat, Service & Systems en Best Commissioning. In deel 2 las je over Communication, Fashion en Design Research. 

Habitat

LOCHAL | CIVIC ARCHITECTS, BRAAKSMA & ROOS ARCHITECTENBUREAU, INSIDE OUTSIDE / PETRA BLAISSE, MECANOO

De voormalige locomotiefwerkplaats (vandaar LocHal) in Tilburg heeft een tweede leven gekregen als openbare stadshal met een vernieuwend bibliotheekconcept, werk- en vergaderruimtes van Seats2Meet, een stadskeuken, twee kunstinstellingen en een stadshal voor evenementen, exposities en debatten. Een nieuwe huiskamer voor de stad met enorm imposante gordijnen.

‘S WERELDS GROOTSTE FIETSENSTALLING | ECTOR HOOGSTAD

Met de megafietsentalling voor 13.500 fietsen in Utrecht wordt het ‘wereldrecord’ van Tokio overgenomen. Gebruikers kunnen het gebouw via flauwe hellingbanen in en uit fietsen, wat fijn is voor het gemak maar vooral  voor de snelheid waarmee reizigers hun fiets kunnen stallen. Doorkijkjes naar de sporen en het busstation zorgen voor oriëntatie, ook verlichting en akoestiek kloppen in deze ‘fietsenkelder’, en daardoor past die titel niet meer. De opvallende, dertig meter hoge ‘trompetkolommen’ dragen het bovenliggende plein met het karakteristieke ‘bollendak’.

WERKWARENHUIS | SOCIAL LABEL LAB

Vanuit het principe ‘van niets iets maken’ is het Werkwarenhuis een tien jaar durend experiment (2015-2025). Daarbij proberen de initiatiefnemers Studio Boot en C-mone, samen met gerenommeerde ontwerpers (je vind er een Piet Hein Eek-eettafel met bank voor 1000 euro, een jas van gerecycled tentdoek van Borre Akkersdijk (byBorre) en een lampenkap van Kiki van Eijk voor 20 euro), vaklui en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zowel de creativiteit en bedrijvigheid van het gebied in Den Bosch te vangen én te delen met de stad. De nadruk ligt op een flexibel en vloeibaar zoekproces waardoor de fysieke ruimte bewust informeel en los, zelfs onbestendig is. Zo verplaatst het accent zich naar de mensen, het ontmoeten.Een aanpak die sociale werkplaatsen uit het maatschappelijke en ruimtelijk isolement haalt.

Service & systems

BELOW THE SURFACE | FABRIQUE

Van een pistool tot een kunstgebit, en van een bankpas tot een krokodillenkaak. Wie langs de duizenden vondsten na twaalf jaar graven aan de Amsterdamse metro Noord/Zuidlijn scrollt, raakt onherroepelijk gefascineerd door de vele verbanden en verhalen. De digitale ontwerpers van Fabrique en de programmeurs van Q42 willen met Below the Surface de magie vangen van het onzichtbare zichtbaar maken. De jury: “Below the Surface maakt archeologie toegankelijk en speels. De website is een briljante vertaling van de daadwerkelijke archeologische ervaring: ontdekken is hier het centrale thema.”

BMX | CLEVER°FRANKE

Freestyle BMX is in 2020 voor het eerst een Olympische sport. Met de sport nog onbekende toekomstige fans worden door bureau voor datavisualisatie Clever°Franke betrokken bij de prestaties van de renners, door middel van een showcase van hun run. Sensortechnologie (ontwikkeld door het Urban Sports Performance Centre) registreert de snelheid, lift en oriëntatie van de renners. Clever°Franke gaat verder dan het puur visualiseren van real time data: deze tool helpt om te leren en analyseren, voor sporters, jury en verslaggevers. Wat zij hebben ontworpen voor de KNWU is daarmee grensverleggend voor de sport. Zodat wij in 2020 snappen wat we zien.

THE BUTTON - DIGITAL PROOF OF AUTHENTICITY | MOOOI B.V

In een wereld waar massaproductie en namaak steeds vaker voorkomen, wil ontwerpbureau Moooi investeren in origineel ontwerp. Uit die motivatie ontstond The Button: digital proof of authenticity. De knoop bevat NFC-technologie en zit voortaan op alle ontwerpen van de maker, zodat ook de koper weet dat hij geen fake koopt. The Button is uit te lezen met iedere smartphone en laagdrempelig in gebruik.

Best commissioning

MOJO X HANSJE VAN HALEM X FABRIQUE | LOWLANDS ARTWORK & WEBSITE 2019

Het ontwerp van Hansje van Halem voor Lowlands wordt per jaar en per editie verder ontwikkeld. Bij de start in 2016/2017 is er custom ontwerpsoftware ontwikkeld, waarmee een complex en uniek ontwerpsysteem hanteerbaar is geworden. Fabrique (hun tweede nominatie dus) vertaalde Van Halems ritmische en hypnotiserende lijnenspel naar online en maakte daarbij tegelijkertijd nieuwe stappen in interactie en techniek, met als doel om ook dit jaar het soort van chaotische Lowlands-gevoel van het scherm af te laten knallen. “Er spreekt goed en volwassen opdrachtgeverschap uit radicale keuzes durven maken, werken met uitgesproken specialisten die blijvend een consistente kwaliteit weten neer te zetten en een samenwerking die al twintig jaar standhoudt. “

GEMEENTE AMSTERDAM | PUCCINIMETHODE

De Puccinimethode (van de kwalitatief goede bonbons om de hoek van het gemeentekantoor) staat voor een kwalitatief goede, fysieke inrichting van de Amsterdamse openbare ruimte: alle straten, pleinen, parken en plantsoenen komen uit een database met materialen en modellen. Door te standaardiseren waar het kan, maar ook ruimte te bieden aan verbijzonderingen en maatwerk, ontstaat een typisch Amsterdams straatbeeld dat een vanzelfsprekend, samenhangend en rustig decor vormt voor het zo drukke stedelijke leven. De experts: “De gemeente Amsterdam neemt design serieus en zet het ook serieus in. De Puccinimethode ligt logischerwijs een beetje onder de oppervlakte, maar is enorm betekenis- en impactvol.”

INTERPOLIS X FRESHHEADS | INTERPOLIS SLIMME OPLOSSINGEN

De manier waarop verzekeraar Interpolis ook oplossingen en diensten aanbiedt die helpen om schade en gedoe te voorkomen,  is een duidelijk voorbeeld hoe digitalisering steeds belangrijker wordt als driver voor verandering en innovatie. Er is gekozen voor een aanpak waarin experimenteren, prototypen en valideren een belangrijke plaats innemen. Interpolis werkt hiervoor nauw samen met Freshheads, een bureau met ervaring in digitale innovatie en agile werken in multidisciplinaire teams.  De commissie: “Bijzonder dat de intensieve samenwerking met Freshheads ook structureel is ingebed bij Interpolis. Het zijn geen losse projecten meer, het gaat hier echt om een volwassen partnerschap dat gebaseerd is op vertrouwen en een duidelijk gedeelde visie.”
 

Later deze week volgen deel 2 en tot slot deel 3 van de beste ontwerpen van Nederland.