Facebook stemt reclames af op winkels die je bezocht

Facebook stemt reclames af op winkels die je bezocht

22-09-2017 07:49 Laatste update: 26-04-2018 17:41

Facebook wil voortaan ook advertenties tonen die aansluiten bij fysieke winkels die gebruikers hebben bezocht.

Facebook kondigde donderdag nieuwe tools voor adverteerders aan, waarmee ze gebruikers onder meer kunnen bereiken door wat ze in de echte wereld hebben gedaan. Hebben mensen een winkel in de stad bezocht, dan kunnen adverteerders daar met de nieuwe mogelijkheden op inspelen.

Dit kan het sociale netwerk doen, omdat sommige gebruikers toestaan hun locatie met Facebook te delen, via de mobiele app. Die optie kun je overigens uitschakelen. Of het ook in Nederland gebruikt zal worden, is nog niet zeker. Facebook zegt dat de functie bruikbaar is voor 'duizenden bedrijven in meer dan een dozijn landen'.

Rel over Russische advertenties

De advertentie-afdeling van Facebook ligt de laatste tijd onder vuur. Zo maakte het bedrijf bekend voor 100.000 dollar aan Amerikaanse advertenties te hebben verkocht aan een vage Russische partij tijdens de presidentsverkiezingen. Afgelopen week bleek dat Facebook-adverteerders kun reclame konden richten aan antisemitische doelgroepen.