Goed nieuws: Brussel wil inderdaad af van cookiemuren

Goed nieuws: Brussel wil inderdaad af van cookiemuren

10-01-2017 18:45 Laatste update: 27-04-2018 00:24

De Europese Commissie bevestigt dat het een einde wil maken aan de irritante 'cookiemuren' op websites.

Als het aan de Europese Commissie ligt, verdwijnen de cookiemeldingen op websites. Dat was onlangs al uitgelekt, maar is vandaag door Brussel bevestigd. Consumenten moeten in hun browserinstellingen voortaan zelf kunnen aangeven wat voor cookies ze willen accepteren. Zogenoemde tracking-cookies, die gebruikt worden om gerichte advertenties te tonen, kunnen geblokkeerd worden.  .

De cookiemeldingen zijn sinds 2012 verplicht door, jawel, Europese regelgeving.​ Cookies, tijdelijke bestandjes, worden voor verschillende doeleinden ingezet, bijvoorbeeld om te onthouden in welke taal je een artikel leest of hoeveel bezoekers een website heeft. Maar cookies zijn ook berucht omdat advertentiepartijen ze gebruiken om je te volgen op het internet.  

Websites hoeven als het aan de Europese Commisie geen toestemming meer te vragen voor het plaatsen van niet-privacygevoelige cookies die bijvoorbeeld het aantal bezoekers tellen, staat in het Brusselse voorstel. "Het is vervelend voor een internetgebruiker dat hij voortdurend om toestemming voor cookies wordt gevraagd', zegt EU-commissaris Andrus Ansip van Digitale Markt. 

'Minder relevante reclame'

Niet iedereen is blij met het voorstel. Een slechte zaak, zo vindt Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland: "Op deze manier zie je veel minder relevante en interessante advertenties." Volgens Verkroost verdwijnt reclame op het internet door de nieuwe Europese regelgeving niet, maar krijgen internetters vaker minder relevante reclame te zien. "Als ik dan toch naar reclame kijk, wil ik liever een advertentie voor scheermesjes voor mannen dan voor vrouwen zien."

Strengere eisen voor WhatsApp

Brussel heeft ook voorstellen om de privacy van internetgebruikers beter te beschermen. Communicatiediensten als WhatsApp en Facebook Messenger moeten aan strengere eisen voldoen. Verder moeten internetgebruikers in de toekomst kunnen aangeven dat ze geen spam meer willen krijgen.

Zover is het nog niet: de voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de afzonderlijke EU-lidstaten. De Commissie hoopt dat het voorstel kan worden ingevoerd voor mei 2018.